September is net van start gegaan, de zomer loopt ten einde en de kruidnoten liggen weer in de winkels. Dit is hét moment om jouw marketingstrategie voor de komende feestdagen te bepalen. Zowel Meta als TikTok hebben hun Holiday Guide 2024 al gelanceerd. Wat zijn hier de belangrijkste take-aways? Wat moet je doen om jouw prestaties tijdens het feestdagen seizoen van 2024 te maximaliseren? Lees het kort en bondig in dit artikel!
Meta Holiday Performance Playbook is gelanceerd!
Ofwel de gids van Meta (moederbedrijf van Facebook en Instagram) voor de feestdagen is alweer vrijgegeven. Een mooie bron om de prestaties van campagnes (voor/)tijdens de feestdagen te maximaliseren aan de hand van de technologieën van Meta. Wat staat er in dit ‘Playbook’? Wat zijn de belangrijkste tips?
Allereerst hebben ze een nuttig stappenplan opgesteld:
- Zorg dat je account in orde is en stel Conversion API in voor de juiste metingen.
- Maximaliseer je prestaties door gebruik te maken van Advantage+ Shopcampagnes. Maak hierbij gebruik van de Advantage+ catalogusadvertenties en automatiseringsfuncties als budgetplanning.
- Laat jouw advertentiemateriaal aansluiten op het seizoen. Ontwikkel een breed scala aan advertentiemateriaal om te kunnen variëren en testen.
- Houd je prestaties op peil door middel van een meetplan. Voer a/b testen uit om te kijken wat het beste presteert.
Daarnaast hebben ze een “campagnekader” gebaseerd op de seizoensdynamieken ontwikkeld. Dit is een planningskader om goed in te kunnen spelen op het feestdagenseizoen. Hier staat bijvoorbeeld in dat het handig is om 4-8 weken voor het moment relevant advertentiemateriaal te creëren. Je vindt dit in het Meta Holiday Performance Playbook.
TikTok ‘Holidays for you 2024’ Gids
Net als Meta heeft TikTok ook een feestdagen ‘succesgids’ gemaakt. Ze beginnen hierin met wat trends en doorlopen daarna de gehele marketingfunnel met tips & tricks: van brand awareness creëren tot de aankoop.
Een aantal interessante TikTok feestdagen trends:
- Het zoekgedrag op TikTok naar cadeautjes begint al vroeg. Ook het maken van video’s rondom #holidayshopping start al rond half oktober.
- De TikTok community geeft het meeste uit in de reisgerelateerde categorie, gevolgd door hair- en skincare.
- #TreatYourself is populair. 87% koopt cadeautjes voor zichzelf.
Hashtags zijn belangrijk! Doe mee om de community van content te voorzien.

Stappenplan voor succesvolle feestdagen via TikTok
- Behoud de always-on liefde voor jouw merk via een voortdurende Auction In-Feed Video Views-campagne.
- Maximaliseer de nabijheid van de best presterende (UGC) content op TikTok met ‘Pulse’.
- Vier je merk op de feestdag zelf met een TopView plaatsing.
Zorg ervoor dat je web conversies goed staan ingesteld. Zet in op zowel prospecting als remarketing:
- Prospecting tip: gebruik productsets om specifieke items te markeren.
- Retargeting tip: gebruik met Image Carousel om creatief te schalen.
Tips om jouw TikTok content goed te laten converteren
- Variatie is de sleutel tot succes! Gebruik zowel professioneel gecreëerde content, als UGC content, als door AI gemaakte content!
- Branding adverteerders: 2-3 assets per advertentiegroep | 3-5 advertentiegroepen per campagne en vernieuw elke 14 dagen.
- Performance adverteerders: 3-5 assets per advertentiegroep | 3-5 advertentiegroepen per campagne en vernieuw elke 7 dagen.
Lees meer in de TikTok feestdagen gids. Je vindt deze gids hier.
Aan de slag met marketing voor de feestdagen!
Zoals je al leest begint de zoektocht naar cadeaus al vroeg. Creëer daarom snel jouw strategie voor de feestdagen 2024.
We hebben nog meer handige artikelen voor de feestdagen geschreven. Deze artikelen zijn de moeite waard om te lezen:
- In 5 stappen jouw webshop klaar voor de feestdagen
- 5 tips voor de online marketing tijdens de feestdagen!
- Ben jij al goed voorbereid op de komende feestdagen?
Hulp nodig met marketing voor de feestdagen 2024?
Schakel ons in! Je kunt een kennismaking gemakkelijk plannen via onze website.