5 tips voor de online marketing tijdens de feestdagen!

4 november 2021
4 november 2021 Lotte van Breda

5 tips voor de online marketing tijdens de feestdagen!

De feestdagen staan voor de deur. Heb jij al over jullie online-marketinginzet gedurende de feestdagen nagedacht? Zo niet dan wordt het hoog tijd dit eens te gaan doen. In de maand december zien veel webshops een stijging in het aantal online bezoekers. Dit is natuurlijk niet gek, veel mensen zijn op zoek naar cadeaus en dergelijken voor de feestdagen. Als webshop kun je hierop inspelen door goed gebruik te maken van social media, advertenties, e-mailmarketing en nog veel meer!

1. Bedenk leuke acties en promoties 

Er worden volop cadeaus gekocht gedurende de feestdagen. Zowel rondom Sinterklaas als Kerst. Het inzetten van acties rondom de feestdagen kan eraan bijdragen dat je interessanter wordt dan jouw concurrenten. Deze acties kun je natuurlijk ook weer leuk aankleden binnen het gekozen feestdagen thema (Zie Tip 4) en een leuke passende naam geven. Naast korting geven kun je natuurlijk ook een leuke winactie bedenken. Wie wilt er nou geen gratis cadeau?

Extra tip: maak de codes uniek en geef deze alleen weg aan uw volgers, zo worden mensen getriggerd om je bedrijf te gaan volgen.

2. Gebruik e-mailmarketing voor trouwe klanten 

Zorg dat jij je trouwe klanten niet vergeet en stuur leuke feestelijke boodschappen en acties! Daarom is e-mailmarketing ook zeer geschikt tijdens de feestdagen. Een mooie Kerst- of Nieuwjaarswens wordt altijd gewaardeerd en kan super goed gecombineerd worden met interessante acties binnen het gekozen feestthema (Zie Tip 4).

Nog niet bekend met e-mailmarketing? Lees dan hier de blog waarom dit onmisbaar is!

3. Bied verlanglijstjes en cadeautips aan 

Tijdens de feestdagen draait natuurlijk alles om gezelligheid en cadeautjes! Daarom is het ook een goed idee om hier iets mee te doen! Geef bijvoorbeeld de website bezoekers de mogelijkheid om verlanglijstjes te maken of schrijf een blog over de top 10 cadeautjes die men in jouw winkel kan kopen. Het is immers vaak lastig zat een leuk cadeau te vinden, dus alle hulp is hierbij welkom. Ook kun je nog leuke extra tips geven om de feestdagen nóg beter te laten slagen. Naast dat je jouw klanten helpt kan dit ook nog eens zeer goed aanslaan en viraal gaan als de content juist en uniek is!

4. Creëer een speciale feestdagen thema 

Wil je gedurende de feestdagen nog meer opvallen? Dan is het wellicht een goed idee om een speciaal feestdagen thema te maken. Dit kan enorm eenvoudig zijn als jouw eigen logo bedekt met een laagje sneeuw of ingepakt met kerstverlichting, maar kan ook in de vorm van een volledig andere ‘feestdagen-stijl’ inclusief een speciale actiepagina op de website. Creëer eenheid met alle materialen binnen alle kanalen in de marketingmix van dit feestthema. Van de website en de banners, tot de tekst in de tekstadvertenties.

5. Communiceer de gewijzigde openingstijden 

Tijdens de feestdagen hanteer je mogelijk andere openingstijden dan normaal. Het is dan ook erg belangrijk om deze gewijzigde openingstijden met je klanten te delen. Er zijn een paar plekken waar je dit kunt aanpassen:

Dit is de plek waar men terecht komt zodra ze je bedrijfsnaam in Google intypt. Het is dus belangrijk dat de informatie die daar staat weergegeven klopt. Je kunt tijdelijk aangepaste openingstijden toevoegen. Daarmee pas je je reguliere tijden niet aan, zodat je dit na de feestdagen niet weer hoeft aan te passen.

  • De website

Staan jouw openingstijden in de footer (onderaan de pagina) of op de contactpagina? Vergeet deze dan niet aan te passen. Zo weten je website bezoekers precies wanneer ze je kunnen bereiken.

  • Socialmedia-kanalen

Ook op je Facebookpagina heb je de mogelijkheid om je openingstijden weer te geven. Zorg ervoor dat deze actueel is.

 

“A goal without a plan is just a wish”

, , ,