Een goede voorbereiding is het halve werk! Dat is iets wat al jaren wordt bewezen op de werkvloer. Voor de online Marketing van een bedrijf is dit dan ook net zo belangrijk. Ben jij al goed voorbereid op de komende feestdagen? Heb jij je inhaakkalender al af, staan je afbeeldingen al klaar en heb jij al je teksten aangepast naar een Valentijnsdag actie voor 14 februari? Is je antwoord nee, twijfel dan niet en ga gelijk van start!
- Creëer jouw inhaakkalender voor het aankomende jaar.
Het is belangrijk dat jij aan het einde van elk jaar kijkt naar de belangrijke (feest)dagen die jouw bedrijf te wachten staan voor het nieuwe jaar. Maak op basis van deze dagen een duidelijke inhaakkalender voor elke maand. Met deze inhaakkalender kun je beginnen met het maken van een planning voor de content. Ben jij nou geen getalenteerde grafische vormgever, maar wil je wel graag je inhaakkalender er professioneel uit laten zien? Geen zorgen, Canva is de perfecte tool hiervoor.
- Kom erachter wie jouw doelgroep is voor deze campagne
Het heeft geen zin om je boodschap te richten op iedereen die met je merk in aanraking komt. Niet iedereen heeft namelijk dezelfde interesses qua feestdagen. Daarom is het goed om een doelgroeponderzoek uit te voeren. Wat zijn de kenmerken van je doelgroep? Waar bevinden zij zich? Dit houdt ook in dat je onderzoekt op welke (social-)media kanalen zij actief zijn. Hier kun je dan vervolgens weer op inspelen met je content. Alleen als je weet wie je doelgroep is, kun je de aandacht trekken met je content.
- Zorg voor goede en bijpassende content
Het is cruciaal dat je relevante content biedt aan de doelgroep voor deze feestdag. Ondernemers hebben de neiging om veel berichten te posten, om zo actief mogelijk te zijn op het internet. Actief zijn op het internet is goed, maar het levert je niet altijd het gewenste resultaat op. Het is namelijk beter om betekenisvolle content te maken waar je doelgroep ook echt iets aan heeft. Probeer dus te achterhalen wat de wensen en behoeften zijn en maak op basis daarvan waardevolle content voor die desbetreffende feestdag waar ze echt iets aan hebben.
Wil jij de 7 tips weten voor verrassende en originele Instagram posts om je hierbij te helpen? Lees dan deze blog en ga ermee aan de slag!
- Hieronder nog wat extra tips om het beste uit jouw campagnes te halen met de feestdagen:
-
Personaliseer je bestellingen
-
Verras je klanten met unieke acties
-
Analyseer de feestdagacties van voorgaande jaren
-
Pas je website aan (denk aan: speciale categorieen, landingspagina’s, etc.)
-
Pas je SEO aan op de feestdagen
-
Laat bezoekers een verlanglijst invullen
-
Maak pushnotificaties met jouw acties
-
Zet remarketing in tijdens de feestdagen
-
Onderschat de macht van e-mailmarketing niet
-
Tel af tot de actie ingaat