15 belangrijke Google Ads begrippen

17 september 2020
17 september 2020 Lisa Derks

15 belangrijke Google Ads begrippen

Advertentiegroep, zoekwoord, CTR, conversie… Wanneer je begint met Google Ads kom je ongetwijfeld een aantal begrippen tegen waar je de betekenis nog niet van weet. Daarom staan 15 belangrijke Google Ads begrippen in dit artikel voor jou op een rijtje. Zo kun jij direct aan de slag!

Nadat je jouw Google Ads account hebt aangemaakt kom je binnen het account heel wat moeilijke begrippen tegen. Sommige begrippen zijn heel makkelijk uit te leggen, andere begrippen gaan wat dieper. Geen zorgen, we leggen je in dit artikel de belangrijkste Google Ads begrippen uit. Heb je hierna nog vragen? Dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Campagne

Je moet een campagne opzetten om te kunnen adverteren. Binnen een campagne zet je een advertentiegroep op waarbinnen je advertenties opzet. Binnen elke campagne speel je in op bepaalde (verschillende) onderwerpen waar je een budget aan koppelt. Bij het opzetten van een campagne bepaal je ook de zogenoemde targeting, ofwel de groep mensen waar jij je op wilt richten.

Advertentiegroep

Zoals hierboven omschreven is het aanmaken van een advertentiegroep stap 2 naar de weg tot een live advertentie. Binnen een advertentiegroep bepaal je de woorden waar je op gevonden wilt worden, ofwel de zoekwoorden.

Advertentie

Dit is de tekst (of het beeldmateriaal) wat in Google aan de buitenwereld vertoont wordt. Hierbij mag je binnen een zoekadvertentie kopteksten en beschrijvingen invullen om jouw bedrijf of dienst te verkopen. Hierbij vul je een URL in waar men naartoe geleid wordt na het klikken op de advertentie.

Extensie

Om een advertentie wat uit te breiden (naast de koptekst en beschrijving) kun je advertentie-extensies toevoegen. Je hebt hierin verschillende soorten: sitelinks, informatie-, locatie-, oproep-, bericht-, app-, highlight- en prijsextensies. In dit artikel worden ze allemaal kort en duidelijk uitgelegd.

Bestemmingspagina

Dit is de webpagina waar de mensen vanuit de advertentie naartoe worden geleid. Wanneer ze op jouw advertentie klikken, komen ze op deze pagina terecht. Vaak is dat de homepage, maar als je slim bent, pas je de bestemmingspagina’s zo nauw mogelijk aan op jouw advertenties.

Zoekwoord

Dit zijn de woorden die je opgeeft binnen een advertentiegroep waar jij op gevonden wilt worden. Je hebt hierin verschillende soorten:

  • Exacte zoekwoorden
  • Woordgroepen
  • Modified Broad zoekwoorden
  • Broad zoekwoorden

In dit artikel van Google worden deze soorten goed toegelicht. 

Zoekterm

Zoektermen ontstaan uit jouw ingestelde zoekwoorden. Wanneer je een breder zoekwoord hebt ingesteld, geef je aan Google aan dat de zoekopdracht van de gebruiker mag lijken op jouw ingestelde zoekwoord. Hier ontstaan verschillende termen uit die je vervolgens weer kunt instellen als zoekwoord. 

Bijvoorbeeld: je stelt het zoekwoord “webstrijd” in. Hierbij geef je aan dat het woord webstrijd in de zoekopdracht moet staan, maar er ook nog woorden voor of na mogen voorkomen. Wanneer iemand heeft gezocht naar ‘webstrijd kantoor den haag’ kan de advertentie alsnog vertoond worden. Deze zoekopdracht wordt dan aan het zoektermen overzicht toegevoegd.  

Nog niet zo belangrijk bij het instellen van een campagne dus, maar wel belangrijk om te bekijken nadat jouw campagne een aantal dagen loopt. Even checken of alles relevant is natuurlijk!

Conversie

Een conversie is een gewenste actie, zoals een aankoop, maar bijv. ook een pagina bekeken. Dit zijn de doelen die je zelf instelt binnen Google Analytics. Vanuit je campagnes meet je aan de hand van jouw conversies of de campagne succesvol is. Om een conversie te kunnen meten moeten de conversies dus wel juist zijn ingesteld binnen Google Ads en (meestal) aan de hand van Google Analytics.

Biedstrategie

Binnen een campagne kies je voor een bepaalde biedstrategie. Hiermee bepaal je hoe Google jouw campagne moet laten draaien. Google kent verschillende biedstrategieën die zijn afgestemd op verschillende soorten campagnes. Afhankelijk van de netwerken die je in de campagne target en of je klikken, vertoningen, conversies of weergaven wilt genereren, kies je een biedstrategie. In dit artikel van Google worden alle beschikbare biedstrategieën goed uitgelegd.

(doel-)CPA

Doel-CPA is een slimme biedstrategie van Google. Ook wel Target-CPA genoemd. CPA staat voor Cost Per Acquisition. Hiermee richt je je op het verzamelen van zoveel mogelijk conversies voor een bepaald bedrag die jij hebt opgegeven. Ofwel, mag een aankoop van de tas die jij verkoopt 10 euro kosten? Dan vul je bij doel-CPA 10 euro in. Jouw dagbudget is dan idealiter 5x zo groot als jouw gewenste doel-CPA.

(doel-)ROAS

Doel-ROAS is een andere slimme biedstrategie van Google waar je vaak gebruikt van maakt binnen Shopping campagnes. Met ‘Doel-ROAS’ kun je bieden op basis van een gewenst doelrendement op advertentie-uitgaven. ROAS staat voor Return On Advertising Spend. In deze blog van Iselle wordt precies uitgelegd hoe dit werkt en hoe je dit het beste in kunt zetten.

CPM

CPM staat voor Cost Per Mille. Dit houden de kosten per 1000 vertoningen in. Wanneer je dit inzet als biedstrategie betaal je hier niet per klik, maar per 1000 vertoningen. 

CPC

In tegenstelling tot CPM, gaat het bij CPC wel om de kosten per klik (Cost Per Click). Je kunt ervoor kiezen om handmatig te bieden in je campagnes aan de hand van ingestelde CPC’s. De kosten per klik op een advertentie worden bepaald door de veiling waarin je zit met andere bieders en je eigen bod.

Hier speelt overigens de kwaliteitsscore ook een rol bij. Het vertonen van jouw advertentie wordt bepaald door de relevantie van jouw advertentie op het zoekwoord, de veiling en het bod wat je ingeeft. 

CTR

CTR staat voor Click Through Rate, ofwel de klikfrequentie op jouw advertentie. Dit wordt berekend door het aantal klikken door het aantal vertoningen te delen en dit keer 100 te vermenigvuldigen. Hiermee wordt bepaald of jouw advertentie aantrekkelijk genoeg is voor de zoeker om op te klikken, of dat je toch beter je teksten nog wat kunt aanpassen.

Optimalisatiescore

Google heeft sinds 2 jaar binnen elke campagne een tabje aanbevelingen staan. Hierin geeft Google aan hoe je jouw campagne kunt verbeteren.. Heel handig! Hiermee wordt jouw optimalisatiescore van de campagne bepaald. Vindt Google dat niks beter kan? Dan is jouw optimalisatiescore 100%. Heb je nog wat verbeterpunten? Dan ligt deze score onder de 100%.

Pas alleen op dat je niet alles klakkeloos overneemt. Google geeft ook tips om je budget te verhogen, zonder dat de campagne al conversies oplevert of om overbodige zoekwoorden te verwijderen. Dit kunnen ook zoekwoorden zijn die juist wel de conversies hebben opgeleverd. Altijd even dubbelchecken dus!

Vragen hierover of meer weten?

Zo, dat waren een heleboel begrippen. We hopen dat alles op dit moment wat duidelijker voor je is geworden.

Ben je nieuwsgierig geworden naar onze diensten? Of heb je vragen? Bel ons op 085-0470772.

, , ,