“Meiden, houdt ook AEO in gedachten wanneer je een blog schrijft!”
Zo zei mijn collega op kantoor van de week, en het was dit keer aan mij om weer eens een blog te schrijven. ‘Oh ja’, dacht ik, ‘AEO, oftewel Answer Engine Optimization, dus geen Google zoekmachine maar meer een vraag en antwoordmachine.’ Daar hebben we het van de week over gehad, weer iets nieuws wat voortkomt vanuit onder andere de AI ontwikkelingen. Dus, wat is AEO nou eigenlijk? En hoe is het anders dan SEO?
Nou goed nieuws; SEO en AEO verschillen niet heel erg van elkaar. Waar je bij SEO meer focust op uitgebreide en diepgaande content, ligt de nadruk bij AEO op korte en direct antwoorden in plaats van lange verhalen. AEO richt zich op het direct zichtbaar worden van je content als antwoord op een vraag. AEO en SEO zijn dus verschillende technieken voor verschillende doelen, maar ze werken wel hand in hand.
Waarom is AEO zo belangrijk?
AEO is vooral belangrijk om mobiele zoekopdrachten te woord te staan. Gebruikers willen een correct antwoord op hun vraag, en wel zo snel mogelijk. Als jouw website dat antwoord kan geven, kan je zichtbaarheid behoorlijk stijgen. Met meer zichtbaarheid komt meer verkeer, en wie weet wat dat verder voor je website kan betekenen. Daarnaast draagt dit ook bij aan de verbetering van de gebruikerservaring, waardoor de conversieratio bijvoorbeeld hoger kan uitvallen.
Hoe kan je profiteren van de voordelen van AEO?
Maar als mensen het antwoord op de vraag hebben, houdt het dan daar niet op? Nou, nee. Jouw website en antwoord wordt alleen bovenaan weergegeven in de zoekresultaten en AI-tools als je slimmer en beter bent dan je concurrenten. Als je hierboven verschijnt profiteer je dus wel van mensen die toch doorklikken. Dankzij deze autoriteitspositie ben je ook nog eens de winnaar als mensen toch meer willen weten en ze de bron zoeken, op welk moment jij ze kan overtuigen met je kennis op je website. Tenslotte zal je content ook vaker getoond worden bij voice search en stijg je in mobiele zoekresultaten. AEO brengt dus volop kansen met zich mee.
Hierbij nog even de voordelen op een rijtje:
- Verbeterde gebruikerservaring
- Betere kans op voice search ranking
- Verbeterde zichtbaarheid in de SERP’s (Search Engine Result Page)
- Autoriteitspositie verstevigen
- Snel kunnen schakelen bij evolutie zoekgedrag
- Concurrentievoordeel
- Doelgerichte content creëren
Hoe implementeer je AEO op je website?
Zoals eerder gezegd hebben SEO en AEO dus ook veel overeenkomsten, maar de opbouw en intentie zijn verschillend en daarom vergt het ook een andere aanpak. Neem deze blog als voorbeeld. Als deze (alleen) was geschreven met de intentie om hoger in de zoekresultaten te verschijnen (SEO), dan had het waarschijnlijk een titel gehad in de trend van ‘De beste manier om AEO te implementeren op jouw website’. In plaats daarvan, begint de titel met een gebruikersvraag: ‘Hoe speel je in op AEO met je website?’, waarna er eerst een kort antwoord wordt gegeven voordat het stuk verdergaat. Nu blijft dit een langer blog met uitleg en niet optimaal voor alleen AEO, maar zo zie je dat het ook gecombineerd kan worden met SEO.
Mocht je nu zelf willen starten met AEO, hebben we hier een aantal tips:
- Maak een sterke over ons-pagina voor je autoriteitsbasis
- Bouw je thought leadership uit met reviews, mentions en awards
- Focus op vraaggestuurde content (gebruik tools als AnswerThePublic en Google’s Also Asked)
- Gebruik schema markup, zodat de zoekmachines je content beter begrijpen
- Optimaliseer voor featured snippets
- Optimaliseer voor spraakopdrachten
- Investeer ook in je SEO en socials
- Blijf op de hoogte van trends
Succes!