SEO-proof schrijven: hoe doe je dat? Ben jij het ook beu blogs te schrijven voor niks? Weer 3 uur in een mooi blog zitten, maar niemand leest het? Herkenbaar! Zonde van alle moeite. Lees dit blog om jouw blog het best vindbaar te maken in Google. Zo schrijf jij je blogs niet meer voor niks, want daar hebben we allemaal een hekel aan. Maak jouw blogs SEO-proof!
Doel en doelgroep van jouw blog
Voordat je aan een SEO-proof blog begint, is het handig eerst jouw doel en doelgroep helder te hebben. Zo weet je voor wie je schrijft en kun je jouw schrijfstijl en boodschap daarop goed aanpassen.
Zoekwoordenonderzoek
Wanneer je jouw doel van het blog duidelijk hebt, is het van belang een zoekwoordenonderzoek te doen. Zo kom je erachter hoeveel zoekvolume er zit op jouw onderwerp en welke woorden je het best (vaker) kunt gebruiken in jouw blog. Als je dit niet van tevoren uitvoert, focus je je wellicht op zoekwoorden waar nooit op wordt gezocht. Zo zal Google jouw blog minder interessant vinden en kom je ook niet bovenaan in de zoekresultaten. Belangrijk dus om hier even goed aandacht aan te besteden!
SEO checklist
Zo, als het goed is weet je op dit moment wat jouw doel en wie jouw doelgroep is van je blog en heb je hierbij relevante zoekwoorden gevonden. De eerste paar boxen kun je dus nu vinken:
- Doel van artikel helder
- Doelgroep van artikel helder
- Focus zoekwoord bepaald
- Aantal andere relevante zoekwoorden bepaald
Tijd voor de rest van de SEO-checklist om jouw blog SEO-proof te maken. Kun jij alle boxjes voor jouw blog vinken?
Zoekwoorden
- Er staat maar een H1-kop op mijn pagina met daarin het focus zoekwoord aan het begin
- Mijn belangrijkste zoekwoorden staan verwerkt in de eerste alinea en kopteksten
- Er staan genoeg H2- en H3 koppen in zodat mijn blog leesbaar is voor scannende lezers
- Mijn belangrijkste boodschap(pen) van de zin/alinea staat altijd vooraan
Structuur
- Ik heb gebruik gemaakt van opsommingen waar mogelijk
- Ik heb beknopt geschreven
- Er is genoeg witruimte tussen de tekst
Doelgroep
- Mijn taalgebruik sluit aan bij mijn doelgroep
- Mijn schrijfstijl is actief
Linkjes
- Ik heb gebruik gemaakt van uitgaande links
- Ik link vanuit andere pagina’s/blogs door naar deze blog
- Ik maak geen gebruik van linkteksten, zoals “klik hier”
- Mijn linktekst is niet langer van 5-7 woorden
- Mijn linktekst bevat een belangrijk zoekwoord
Afbeeldingen
- Er staat minstens 1 afbeelding in mijn artikel
- Mijn bijgevoegde afbeeldingen sluiten aan op de tekst
- De afbeeldingen bevatten allen een ALT-tekst
- De afbeeldingen bevatten allen een logische bestandsnaam en daardoor titel
- Ik heb zo weinig mogelijk stockfoto’s gebruikt
- De afbeeldingen zijn ook zichtbaar op mobiele apparaten
SEO-proof Google-snippet
Maak tot slot de perfecte Google-snippet. Een snippet bestaat uit drie onderdelen:
- SEO-titel
- URL
- Metadescription
SEO-proof Paginatitel
Zorg er hierbij voor dat je in de SEO-titel jouw belangrijkste zoekwoorden verwerkt en houd het kort maar krachtig (60 tekens, zodat Google het niet afbreekt).
Paginatitel
- Mijn paginatitel is pakkend en verleid mensen te klikken en verder te lezen
- De titel is niet meer dan 50-60 tekens
- Er staan geen overbodige lidwoorden (de, het en een) in mijn titel
SEO-proof URL
Je ziet nog steeds vaak URL’s met allerlei tekens en cijfers erin. Hier kan jij, maar ook Google, niets uit opmaken. Zorg er daarom voor dat je URL er duidelijk uitziet. Verwerk ook hier jouw belangrijkste zoekwoord (en waarschijnlijk dus doel van het blog) in. Zo leest Google gemakkelijker waar jouw blog over gaat en kan het jouw blog eerder tonen bij een relevante zoekopdracht.
SEO-proof meta description
Met de meta description kun je niet direct bijdragen aan jouw ranking, maar wel indirect. Schrijf je jouw meta description (ofwel beschrijving) heel duidelijk en interessant? Dan klikken mensen sneller door naar jouw website. Hierdoor vindt Google jouw blog weer relevanter en zal het vaker in de zoekresultaten verschijnen.
Meta description
- Mijn meta description vertelt precies waarover mijn artikel gaat
- Het focus zoekwoord is in de meta description verwerkt
- Ik maak gebruik van de maximale lengte (300 tekens)
- Ik sluit af met een call to action
Aan de slag met SEO-proof blogs
Hopelijk heb je wat aan al deze tips en schrijf jij in het vervolg veel blogs die bovenaan de zoekresultaten verschijnen! Mocht je nog vragen hebben of even willen sparren over SEO-proof blogs of wat anders, neem dan contact met ons op via het contactformulier of mail / WhatsApp.