Online goed vindbaar zijn is voor iedere website cruciaal. In de zoekmachine kun je de op meerdere manier zorgen voor een goede vindbaarheid. In deze blog leg ik je kort uit wat SEO en SEA is wat de drie belangrijkste verschillen zijn. Tot slot geef ik advies over waar je het best op kunt inzetten.
SEA staat voor Search Engine Advertising, ofwel zoekmachinemarketing. Om hier zichtbaar te zijn betaal je geld aan Google. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Om hier te verschijnen betaal je geen geld aan Google. Dit ziet er zo uit:
De drie verschillen op een rij
1. Hoe kom je hoger in de zoekresultaten van Google?
Om hoger in de zoekresultaten te verschijnen door middel van SEA is het belangrijk om het juiste bedrag te bieden in de veiling in combinatie met een relevante landingspagina. Google vindt het erg belangrijk dat iemand die zoekt snel vindt waar hij naar opzoek is. Relevantie is dus key! Om hoger te komen in de SEO resultaten zul je andere acties moeten ondernemen. Hiervoor heb je nodig: goede, relevante content, een duidelijke URL structuur, overtuigende titels en meta descriptions en maak gebruik van structured data. Maak het voor Google zo makkelijk mogelijk om jouw website snel te kunnen lezen/scannen.
2. Wanneer zijn de resultaten zichtbaar van de optimalisaties?
Bij SEA zijn de resultaten direct zichtbaar. Bij SEO kan dit wel drie tot zes maanden duren.
3. Hoe kun je de resultaten meten?
Bij SEA is het heel makkelijk en overzichtelijk, hier zie je alle resultaten terug in Google Ads. Bij SEO is dit anders. Het best is de focus te leggen op een aantal zoekwoorden waarop je beter wilt scoren. Pak er drie uit en noteer op welke plek je nu verschijnt in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld ‘online X bestellen’ sta je nu op plek 12. Na een aantal maanden kun je zien of je een betere plek hebt weten te bemachtigen binnen de Google zoekresultaten. Verder kun je ook kijken in Google Analytics hoeveel verkeer er binnen is gekomen via de organische zoekresultaten.
Voordelen van SEO
- Het kost geen geld (wel tijd) om hoger in de zoekresultaten te komen. Je betaalt ook niet voor de klik op het zoekresultaat.
- De resultaten zijn blijvend zichtbaar. Bij SEA stopt de zichtbaarheid meteen als je stopt met adverteren.
- Het effect is goed te meten.
Voordelen van SEA
- Je ziet direct resultaat.
- Je kunt in Google Ads precies zien wat de resultaten zijn van de lopende campagnes.
- Je kunt elke moment van de dag bijsturen.
Waar kun je nu het best mee beginnen? Eigenlijk vult SEA en SEO elkaar aan. Door meer relevante mensen naar je website te krijgen wordt je belangrijker voor Google en zal je sneller hoger in de zoekresultaten verschijnen. Mocht je over de precieze uitwerking van het inzetten van een SEA en SEO strategie willen praten, stuur dan een mail naar info@webstrijd.nl.