10 tips voor een conversieverhogend online betaalproces

20 november 2020 Iselle van Ginkel

10 tips voor een conversieverhogend online betaalproces

Heb jij ook veel websitebezoekers die wel de winkelwagen bezoeken maar niet afrekenen? In deze blog leg ik uit hoe je het betaalproces zo goed mogelijk kan inrichten. Zodat straks niet alleen meer mensen een aankoop doen maar ook het gemiddelde aankoopbedrag wordt verhoogd.

Hierbij de 10 tips voor het betaalproces:

1. Maak mensen al bewust van het aantal producten en de totaalprijs

Zorg dat wanneer mensen producten toevoegen aan hun winkelmand het aantal toegevoegde producten rechtsboven in de winkelmand komt te staan. Verder is het handig dat wanneer ze klikken op het winkelmandje een opsomming is te zien van de totaalprijs. Zo komen ze straks in op de betaalpagina niet voor verrassingen te staan en zullen ze minder snel afhaken in het betaalproces.

2. Creëer urgentie op de betaalpagina

Schaarste is een reden waarom mensen meer interesse krijgen in jouw product of dienst. Het is dus handig om bij jouw product te vermelden dat er nog maar X aantal op voorraad zijn of dat de deal voor de dienst die jij aanbiedt nog 1 uur en 31 minuten geldt. Hier kun je gebruik van maken in de winkelmand om het bestelproces sneller in gang te zetten.

3. Zorg voor de goede laadsnelheid 

Je zult het wel herkennen, als een pagina er te lang over doet om te laden ben je snel weg, dit is ook zo bij de betaalpagina. Zorg ervoor dat zowel op desktop als op mobiel de betaalpagina sneller laadt dan het licht! Wil jij de websitesnelheid checken van jouw betaalpagina? Doe het via Google PageSpeed Insights.

4. Zorg voor zo min mogelijk afleiding op de betaalpagina

Zorg ervoor dat mensen niet worden afgeleid door pop-ups, externe link of een menubalk. Haal deze elementen dus allemaal uit je betaalpagina, zodat de bezoekers de volle focus hebben op het afrekenen van jouw product of dienst.

5. Vraag zo min mogelijk informatie aan de klant

Wist je dat 23% van de bezoekers afhaakt omdat de het betaalproces te lang is? Maak het zo kort mogelijk! Vraag alleen informatie die echt nodig is, dus geen aanhef, geboortedatum en geslacht. Later zijn er mogelijkheden om deze gegevens alsnog te verkrijgen maar nu ligt de focus op het halen van de bedank-pagina.

6. Zorg dat de klant niet te maken krijgt met onvoorziene kosten

Wist je dat 53% van de bezoekers uitvalt omdat er onvoorziene kosten worden toegevoegd in het betaalproces. Doe dit niet! Bereken in je prijs de verzendkosten of communiceer dit van te voor zo duidelijk dat mensen er weet van hebben voordat ze het betaalproces ingaan.

7. Maak gebruik van logo’s voor herkenbaarheid en vertrouwen

Plaats logo’s van betaalmethodes op je website, bijvoorbeeld het teken van iDeal werkt veel herkenbaarheid en vertrouwen bij de meeste Nederlandse consumenten. Zet ook je KVK-nummer op de betaalpagina voor extra vertrouwen.

WEBSTRIJD_Betaalproces

8. Plaats je twee beste reviews op de betaalpagina

Om de laatste twijfel bij de klant weg te nemen willen de klanten eigenlijk van iemand de bevestiging dat ze een goede aankoop doen (en natuurlijk niet van het bedrijf zelf). Daarom is het aan te raden om een paar reviews te plaatsen op de betaalpagina. Dit zal zorgen voor extra bevestiging bij de consument.

9. Pak de mogelijkheid om het aankoopbedrag te verhogen

Je kent ze wel in de supermarkt of bij het tankstation: de kassakoopjes. Online kun je hier ook makkelijk gebruik van maken. Belangrijk is dat het voelt als iets waar de consument niet (lang) over na hoeft te denken. De prijs is daarom vaak erg laag en online kan je het ook nog eens goed laten aansluiten bij het gekochte product.

Kassakoopjes

10. Richt je bedank-pagina goed in

Mensen voelen zich na een aankoop vaak onzeker, hebben twijfels en proberen de aankoop goed te praten voor zichzelf. Dit noemen ze ook wel cognitieve dissonantie. Daarom willen kopers na hun aankoop graag de bevestiging dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. Gebruik hier de bedank-pagina voor! Neem hierbij geen genoegen met bedankt voor jou bestellen maar denk vanuit de klant. Zet bijvoorbeeld op de bedank-pagina: Gefeliciteerd, je hebt de juiste keus gemaakt. 

Bedankt dat je de moeite heb genomen om de blog te lezen. Hopelijk heb je de tips kunnen toepassen op jouw website. Mocht je nou nog vragen hebben dan kun je altijd contact met ons opnemen. Bellen, mailen of appen, het is allemaal mogelijk!

, , ,