Minder concentratie dan een goudvis. Onze aandachtsspanne is gezakt van 12 seconden naar 8 seconden. Een goudvis heeft een aandachtsspanne van 9 seconden… Daarom is het enorm belangrijk wanneer mensen om je homepage landen te zorgen dat ze zo snel mogelijk weten wat je doet en waarom ze bij jou moeten zijn (en niet bij een andere webshop). Verder is het gebruiksgemak en een veilige omgeving van grote invloed op de koopintentie.
1. Wat verkoop je en aan wie?
Het is belangrijk voor mensen die nog niet eerder op jouw website zijn geweest in 1 zin te kunnen lezen waarvoor zij bij jou terecht kunnen. Bijvoorbeeld: Ecologische babykleding voor kinderen van 0 – 3 jaar of Parketlegger voor houten vloeren in Amsterdam. Als het mensen namelijk niet binnen een paar seconden duidelijk is wat zij kunnen vinden op jouw website is de kans groot dat zij afhaken.
2. USP’s (Unique Selling Points)
Benoem het liefst bovenaan elke pagina op de website in een balk de USP’s van jouw webshop. Bijvoorbeeld: gratis verzending, vandaag besteld, morgen in huis, zonder plastic verpakking, gemaakt van ecologisch materiaal etc.
3. Zoekbalk
Het is belangrijk om een goed werkende zoekbalk om je homepage te hebben. Werkt de zoekbalk niet goed, haal hem dan weg. Dit wekt alleen maar irritatie bij de gebruiker. Vooral op mobiel wordt er veel gebruik gemaakt van de zoekbalk. Op deze manier krijgt je ook inzicht waar men naar op zoek is en zou je ervoor kunnen kiezen items toe te voegen aan je assortiment waar veel vraag naar is.
4. Reviews
Uit onderzoek blijkt dat 80% van de Nederlanders eerst een review leest voordat zij een aankoop doen. Dit zegt denk ik wel genoeg. Zorg dus dat de reviews goed zichtbaar zijn!
5. Betaalmogelijkheden en certificaten
Mensen zijn op zoek naar een veilige omgeving om online te shoppen en willen ook weten van welke betaalmethodes zij gebruik kunnen maken.
6. Nieuwsbrief inschrijvingen
Soms komen mensen op je website die zich in de zogenoemde think-fase bevinden. Ze tonen interesse in jouw product of dienst maar gaan nog niet over tot een aankoop. Dan is het een mooie manier om toch met iemand in contact te blijven door zijn of haar mailadres te vragen. Zo kun je later in een mail nog eens toelichten wat jouw bedrijf onderscheid van andere webwinkels.
7. Contact
Het beste is om altijd een actieve chat beschikbaar te hebben. Als mensen een korte vraag hebben of er bijvoorbeeld niet uitkomen met het afreken proces is het zonde om de klant te verliezen. Door een snelle contact optie zorg je ervoor dat de korte vragen snel kunnen worden beantwoord en de klant door kan gaan in het proces.
Bovenstaande punten zorgen voor een helder beeld voor de nieuwe gebruiker van de website. Ze kunnen makkelijk zoeken in een veilige omgeving en komen ze er toch niet uit dan is er altijd de mogelijkheid om even snel te chatten met een medewerker.
Mis jij nog punten in dit lijstje? Laat het dan weten, dan zullen we deze toevoegen! Je kunt via deze link contact met ons opnemen.