Het einddoel van adverteren is het genereren van zoveel mogelijk conversies tegen een zo hoog mogelijke conversiewaarde of een zo laag mogelijke Cost Per Acquisition. Maar voordat de klant bij je afneemt heeft hij al een hele klantreis afgelegd. Iemand die vandaag jouw merk voor het eerst ziet, zal (vaak) niet morgen al jouw klant zijn. Daarom is het van belang om advertenties af te stemmen op iedere fase van de marketingfunnel: See, Think, Do en Care.
SEE | bewustwording | zichtbaarheid en bereik vergroten
In de SEE-fase draait alles om zichtbaarheid: je laat je doelgroep kennismaken met je merk en producten of diensten. Ze zijn mogelijk geïnteresseerd, maar zich nog niet bewust van een behoefte of probleem dat jouw aanbod oplost. Er is in deze fase nog geen sprake van een koopintentie.
Het marketingdoel in deze fase is naamsbekendheid opbouwen door een breed publiek te bereiken met aantrekkelijke content.
Campagnes voor de SEE-fase
In Meta is visuele content zeer belangrijk. In de SEE-fase moet je merk sterk naar voren komen en aantrekkelijk zijn voor het publiek. Dit kun je onder andere doen door korte video’s, visuele merkuitingen en storytelling toe te passen. In combinatie met brede targeting op interesses en lookalike doelgroepen vergroot je je naamsbekendheid. Je kunt deze bekendheid in Meta bijvoorbeeld meten door de campagne te richten op:
- Bereik: Het bereiken van een zo groot mogelijk publiek, waardoor de merkherkenning groeit.
- Videoweergaven: Je merkverhaal delen via pakkende video’s waarin merkuitingen duidelijk zichtbaar zijn.
THINK | oriëntatie | overweging en informeren
In de oriëntatiefase is de doelgroep bekend met jouw merk en worden ze zich bewust van het probleem of de behoefte die zij hebben waar jouw product of dienst een mogelijke oplossing voor is. De koopintentie neemt toe, maar om een beslissing te nemen hebben ze meer informatie nodig.
Om de overweging richting jouw merk te sturen kun je informatieve content aanbieden en jouw kennis delen, bijvoorbeeld in de vorm van een e-book, een specifieke gids of een whitepaper. Hierdoor leert de doelgroep jouw merk beter kennen en win je vertrouwen.
Het marketingdoel in deze fase is om vertrouwen op te bouwen door waardevolle informatie aan te bieden die helpt in het overwegingsproces.
Campagnes voor de THINK-fase
In de THINK-fase is het dus van belang dat de doelgroep informatie ontvangt. Deze informatie moet waardevol en educatief zijn zonder dat het aanvoelt als een verkooppraatje. Dit kun je onder andere doen door een campagne te richten op:
- Verkeer: Op je website kan de doelgroep bijvoorbeeld blogs en productinformatie lezen, verder kennismaken met je bedrijf of doorgeleid worden naar je podcast.
- Videoweergaven: Een video advertentie trekt de aandacht en hierin kun je extra informatie geven over je product of dienst of je expertise vertellen.
- Betrokkenheid: Interactie zorgt voor een merkherkenning en wekt merkvoorkeur op.
- Leads: Verzamel e-mailadressen, bijvoorbeeld door het aanbieden van een gratis e-book.
DO | aankoop | conversie en actie
De DO-fase draait om conversie: je stuurt de doelgroep aan tot actie, zoals een aankoop, het aanvragen van een offerte of het maken van een afspraak. De doelgroep kent je merk al en heeft voldoende informatie ontvangen. In deze fase zet je een duidelijke call-to-action in, zodat het voor de doelgroep helder is wat je van hen verwacht.
Het marketingdoel in deze fase is om de geïnteresseerde doelgroepen aan te zetten tot een concrete actie (conversie).
Campagnes voor de DO-fase
Het beeldmateriaal moet aantrekkelijk en activerend zijn. Gebruik bijvoorbeeld een duidelijke actie, een sterke productfoto of een opvallende video met een overtuigend aanbod. Vergeet daarbij niet dat de call-to-action knop precies aangeeft wat je van de doelgroep verwacht. In het advertentiemateriaal kun je ook testimonials gebruiken van tevreden klanten om extra kracht te geven. Campagnedoelen die passen bij de DO-fase zijn:
- Conversies: Het aankopen van een product of een andere actie op je website.
- Verkeer: Leidt naar een specifieke landingspagina gericht op directe actie.
- Leads: Zoals het invullen van een aanmeldformulier, het aanvragen van een gesprek of het maken van een afspraak.
CARE | binding | nazorg en loyaliteit
De CARE-fase is de laatste fase en richt zich op bestaande klanten. Door aandacht te besteden aan nazorg en klantbinding, verhoog je de kans op herhaalaankopen. Je kunt bijvoorbeeld een loyaliteitsprogramma opzetten of persoonlijke kortingen sturen via de mail. Door zichtbaar te zijn blijf je top-of-mind bij je klant.
Het marketingdoel in deze fase is om een duurzame relatie op te bouwen met de klant, waardoor zij trouwe klanten worden en herhaalaankopen doen.
Campagnes voor de CARE-fase
Binnen Meta kun je bestaande klanten targeten en eerdere kopers tijdelijk uitsluiten van conversiegerichte campagnes. Je kunt deze campagne richten op:
- Verkeer: Op de website kunnen je klanten meer informatie vinden over de producten of diensten die zij hebben afgenomen.
- Betrokkenheid: Voor het versterken van de relatie via waardevolle en interactieve content.
- Conversie: Aansturen op herhaalaankopen of cross-sell.
Conclusie
Iedere klantreis is anders, maar door het STDC-model strategisch in te zetten kun je jouw doelgroep begeleiden van kennismaking tot loyale klant. Meta biedt alle tools om deze funnel effectief te doorlopen en maximaal resultaat te behalen!
Wil je graag adverteren op Meta, maar weet je niet waar je moet beginnen? Plan een kennismaking met ons via deze link!