Advertenties draaien op Instagram Threads: het is nu wereldwijd mogelijk! Eerder kon dit enkel nog voor geselecteerde merken in de Verenigde Staten en Japan, maar nu breidt Meta het adverteren op Threads uit voor alle merken wereldwijd. Hoe werkt het precies? En wat betekent dit voor jouw bedrijf? Of voor jouw werk als marketeer? Je leest het in dit artikel.
Adverteren op Instagram Threads
Ja, op 23 april 2025 publiceerde Meta dit nieuws. We wachten hier al een tijdje op, maar het is nu dan echt werkelijkheid: adverteren op Threads is ook in Europa mogelijk. Sinds het nieuws wordt het nu langzaam uitgerold naar alle merken/adverteerders wereldwijd. Het kan dus zijn dat je de mogelijkheid nog niet ziet, zowel als adverteerder of gebruiker, maar als je in aanmerking komt, komt dit er snel aan!
Waarom kun je vanaf nu adverteren op Threads?
Meta geeft zelf het volgende hierover aan:
“Mensen komen naar de apps van Meta voor een gepersonaliseerde ervaring waarmee ze bedrijven en content kunnen ontdekken die ze leuk vinden. Advertenties zijn hierbij essentieel. Om mensen te helpen de banden met hun favoriete bedrijven te versterken, breiden we advertenties in Threads uit naar alle in aanmerking komende adverteerders wereldwijd. Deze advertenties worden bij de lancering in geselecteerde markten weergegeven en zullen naar andere markten worden uitgerold naarmate we verder testen en leren.”
Daarnaast zei Adam Mosseri, CEO van Instagram en Threads, nog het volgende hierover:
“Ik snap dat mensen zich zorgen maken, maar uiteindelijk zijn we een bedrijf en moet Threads genoeg geld verdienen om de mensen en servers te betalen die nodig zijn om de dienst te runnen en deze gratis aan te bieden aan mensen”.
Hoe werkt het adverteren op Threads?
Waar kun je de advertenties voor Threads aanzetten? Waar vind je deze optie precies?
Dit is eigenlijk heel simpel: de nieuwe plaatsing ‘Threads-feed’ is standaard ingeschakeld voor nieuwe campagnes die Advantage+ of handmatige plaatsingen gebruiken. Dit kun je dus vinden onder het kopje ‘Plaatsingen’ in de advertentieset. Wanneer je overschakelt naar handmatige plaatsingen kun je de Threads-feed uitschakelen.
Daarnaast test Meta met de ‘inventory’ filter. Dankzij AI kunnen adverteerders met behulp van deze filter de gevoeligheid bepalen van de organische content naast hun advertenties.
Met de inventory filter kunnen adverteerders op drie niveaus bepalen waar hun advertenties worden geplaatst:
- Expanded inventory: toon advertenties naast content die voldoet aan ons beleid voor content monetisatie, zodat je het grootste bereik krijgt.
- Moderate inventory: sluit zeer gevoelige content uit. Dit vermindert jouw bereik en kan de kosten verhogen.
- Limited inventory: sluit extra gevoelige content en live video’s uit. Dit vermindert het bereik en kan de kosten verhogen.
Meta is er nu van overtuigd dat het deze problemen ook bij Threads kan identificeren en biedt daarom extra controle over de plaatsing van advertenties in de app.
Aan de slag met advertenties op Instagram Threads
Voor ons als marketeers is dit natuurlijk een feestje. Weer een nieuwe mogelijkheid om onze doelgroepen te bereiken via advertenties. Het belooft veel goeds!
Heb je hier hulp bij nodig? Of wil je hier gewoon even over sparren? Laat het ons weten! We denken graag met je mee.