Persuasive advertising: Hoe kies je de beste marketingstrategie?

25 maart 2024
25 maart 2024 Jaap Spaans

Persuasive advertising: Hoe kies je de beste marketingstrategie?

J Scott Armstrong schreef het boek “persuasive advertising” waarin hij op basis van empirisch onderzoek de meest effectieve marketingstrategieën heeft samengesteld. In dit blog hebben we de drie strategieën voor jou op een rijtje gezet.

1. Informatiestrategie

De informatiestrategie heeft als doel om verschillende elementen van jouw product en/of dienst aan je klanten zo goed mogelijk uit te leggen. De meeste consumenten raken geïrriteerd als ze advertenties voorbij zien komen die geen informatie verlenen over het product en/of dienst van jouw bedrijf. Maar liefst 87% van consumenten zien het verstrekken van informatie als een logische implementatie in je marketingstrategie om de koopintentie te vergroten.

 

 

 

Waar is de informatie in deze advertentie te zien?

 

 

 

We horen je al de vraag stellen: Wat voor soort informatie kan ik in mijn advertenties vermelden? Er zijn 5 verschillende informatie aspecten van je dienst en/of product dat je in je advertentie kunt belichten:

  • De voordelen: Benoem de voordelen van jouw product en/of dienst in je advertenties. Hierbij kun je ook denken aan je USP (Unique Selling Propositions), het vermelden van je USP’s zorgt voor een hogere koopintentie onder de consument. 
  • Nieuws: Als je een nieuw product en/of dienst introduceert in de markt, dan is het zeker aangeraden om dit te communiceren in je advertenties. Natuurlijk is het afgeraden om neppe nieuws te verspreiden, dit kan averechts werken. 
  • Product:  Geef je doelgroep informatie over je product en/of dienst die zij nodig hebben om een beslissing te nemen. Eenmaal op je website geef de klant voldoende keuzes: Als er veel opties zijn, organiseer je producten in verschillende categorieën en maak gebruik van filters. Informeer toegewijde klanten dat ze functies kunnen verwijderen in plaats van toevoegen (indien dit toepasbaar is). Gebruik een product tevredenheidsgarantie om het klantenrisico te verminderen.
  • Prijs: De manier waarop een prijs wordt geadverteerd, kan van invloed zijn op de waarschijnlijkheid van een aankoop en de tevredenheid van een transactie. Prijsreclame kan ook van invloed zijn op de manier waarop concurrenten reageren. Het kan van belang zijn om enige aspecten over prijzen (zoals later betalen, termijnbetaling etc) te communiceren in je advertenties.
  • Distributie: Informatie over wanneer, waar en hoe je een product kunt kopen, kan belangrijke verkoopargumenten zijn. Via het distributiekanaal kunnen klanten het product snel verkrijgen of ervaren het product in een showroom. Het kan helpen relaties met klanten op te bouwen, wat belangrijk is voor toekomstige verkopen.

2. Emotie Strategie

Advertenties met emotionele elementen kunnen de verwachtingen van consumenten beïnvloeden, wat op zijn beurt invloed kan hebben  op de tevredenheid bij het gebruik van het merk. Bijvoorbeeld, hoe meer mensen verwachten dat je product ontspanning zal geven, hoe meer ontspannen ze zullen worden. Nadat mensen vertrouwd zijn geraakt met een merk, kunnen adverteerders de nadruk verschuiven van informatie naar emotie.

 

 

 

Hoe kun je inspelen op emoties?

 

  • Emotionele Focus: Advertenties met emotionele elementen kunnen de verwachtingen van consumenten beïnvloeden, wat op zijn beurt van invloed kan zijn op de tevredenheid bij het gebruik van het merk. Nadat mensen bekend zijn geworden met een merk, kunnen adverteerders de nadruk verschuiven van informatie naar emotie.
  • Vertrouwen: De beste manieren voor adverteerders om vertrouwen te winnen, zijn door de waarheid te vertellen en beloften na te komen. Dit is vooral belangrijk wanneer een bedrijf langdurige relaties met klanten nastreeft.
  • Zelfexpressie: Klanten kopen sommige producten voornamelijk om indruk te maken op anderen. Ze gebruiken producten zoals kleding, sieraden en kunst om zichzelf uit te drukken. Adverteerders kunnen producten presenteren als middelen waarmee klanten hun persoonlijkheid kunnen uiten.
  • Schuldgevoel: Schuldgevoel heeft sterke effecten en kan onder veel omstandigheden worden toegepast. Het kan worden gebruikt voor altruïstisch gedrag, zoals fondsenwerving voor goede doelen. Adverteerders moeten echter voorzichtig zijn, omdat klanten terughoudend kunnen zijn om schuldgevoel te gebruiken voor commercieel gewin.
  • Angst: Waarschuwingen en bedreigingen worden al eeuwenlang gebruikt door predikanten, leraren, politici en adverteerders. Ze kunnen mensen aanzetten tot actie als ze het gevoel hebben dat ze de dreiging kunnen vermijden.
  • Provocatie: Provocatie kan aandacht trekken en klanten aanzetten tot nadenken over een oplossing. Het moet echter alleen worden gebruikt als het de aandacht vestigt op een verkooppunt en niet de boodschap overweldigt.

3. “Mere Exposure” Strategie

De laatste strategie behandelt de blootstelling van de merknaam of product, zonder expliciete boodschap. Onderzoekers verwijzen hiernaar als “Mere Exposure effect” . Dit is  voornamelijk nuttig als herinnering. Het is moeilijk te geloven dat dit effectief zou kunnen zijn voor onbekende producten. 

Maar wanneer kun je deze strategie het beste voor inzetten?

Merknaam

Wanneer de merknaam informatie en emotie draagt, kan het kosteneffectief zijn om alleen de merknaam te adverteren om mensen aan het product te herinneren. In andere woorden, wanneer er geen behoefte is aan informatie, overweeg dan om alleen de merknaam te adverteren.  Adverteerders die geen goede argumenten hebben voor hun merk, kunnen overgaan tot het gebruik van deze strategie om tegenargumenten te vermijden. Dit kan geschikt zijn voor producten met weinig betrokkenheid. 

Productplaatsingen

Productplaatsingen – of “merkplaatsingen” – kunnen verschijnen in een breed scala aan entertainment voertuigen, zoals films, romans, toneelstukken en liedjes. Koppel het product aan bekende en positieve situaties: Subtiele product plaatsingen zoals visuele of achtergrond plaatsingen kunnen nuttig zijn om tegenargumenten te vermijden. Ze zijn ook minder duur dan prominente plaatsingen.

 

Geen idee welke strategie het beste bij je past en hoe je het kan inzetten? Plan een gratis strategiegesprek met ons in en ontdek wat wij voor jou hierin kunnen betekenen.