LinkedIn Ads in 2024: hoe pak je dit goed aan? LinkedIn biedt maar liefst 12 verschillende advertentietypen. Welke zijn in 2024 echt relevant? Welke leveren de juiste resultaten op en moet je dus gebruiken? En welke liever niet?
Het nieuwe jaar breekt bijna aan en ook in 2024 blijven LinkedIn Ads uiterst relevant. Maar niet alle LinkedIn advertentietypes zijn even nuttig meer. Zo kun je beter dan focus leggen op video, dan op carrousels. Lees de meest recente tips voor LinkedIn Ads in 2024 hieronder.
LinkedIn Ads in 2024: 4 advertentietypen die je juist wel moet gebruiken
- Video advertenties
Video, video, video. Daar kun je niet meer om heen. Iedereen raadt het gebruik van video’s aan. Op ieder kanaal en zo ook op LinkedIn. Recent onderzoek voorspelt zelfs dan in 2025 82% van al het consumenten verkeer via video zal verlopen. Daarnaast laat dit onderzoek zien dat 88% van de marketeers een betere ROI behaalt door middel van video. Logisch dat video zo populair is. Video is de beste manier om een boodschap en emotie over te brengen. Je kunt de consument gemakkelijk een kijkje achter de schermen laten nemen, een product toelichten, onderwerpen goed toelichten en vertrouwen opbouwen. - Tekstadvertenties
Dit soort type advertenties blijven een sterk aanvullend advertentietype in 2024. Ofwel: gebruik dit type niet alleen, maar in combinatie met een van de andere effectieve LinkedIn type ads. Waarom blijven tekstadvertenties in 2024 relevant? Ze blinken uit in het genereren van vertoningen. Wanneer je een campagne opzet met het doel website bezoeken en je gebruikt het advertentietype tekstadvertenties, genereer je super goedkope vertoningen. Doordat er niet per se vaak op wordt geklikt, genereer je gratis en voor niets een enorme hoeveelheid vertoningen en dus bekendheid.Dit blijft dus met name een goed advertentietype wanneer je merkbekendheid wilt genereren. - Document advertenties
Dit advertentietype blijft effectief wanneer je doel lead generatie is. Sommige mensen zijn tegenwoordig sceptisch over het gebruik van inhoud ‘achter slot en grendel’. Document advertenties kunnen deze klap verzachten, doordat je met dit soort advertenties een voorproefje van je inhoud kunt geven. De rest is dan enkel zichtbaar als iemand zijn/haar gegevens achterlaat (via LinkedIn LeadGen form bijvoorbeeld). Als je dit dus goed inricht, kun je mensen lekker genoeg maken met je content zodat ze zonder problemen gegevens achterlaten.Daarnaast kun je tegenwoordig ook mensen retargeten die jouw document hebben bekeken. Op deze manier biedt het dezelfde opties in retargeting als andere advertenties. - Eén afbeelding advertenties
Simpel, maar effectief. Op sommige andere kanalen (Instagram) raden ze tegenwoordig het gebruik van (enkel) statische beelden af. Op LinkedIn is dit een ander verhaal. Het is een eenvoudig advertentietype en daarom nog steeds populair. Het is daardoor een van de snelste methoden zijn om een retargetingpubliek op het platform op te bouwen. Daarnaast nemen één afbeelding advertenties dezelfde ruimte in als normale berichten in de nieuwsfeed en voelen daardoor organischer aan.
LinkedIn Ads in 2024: 2 advertentietypen die je beter niet meer kunt inzetten
- Carrousel advertenties
Hoewel dit een mooi middel is op bijvoorbeeld Instagram, is dit op LinkedIn minder effectief gebleken. Het kost meer tijd om meer afbeeldingen te maken en daardoor ook meer tijd om te optimaliseren. Wanneer de carrousel advertentie niet goed presteert, is het binnen LinkedIn moeilijk te zien aan welke carrouselkaart dat ligt. Daardoor kun je het minder goed werkend maken.Er bestaat wel een mogelijkheid dat carrousel advertenties voor jou wel werken, wanneer je deze heel creatief hebt ingezet. We schieten ze dus niet zomaar af, maar raden ze niet als eerste aan. - Gesprek advertenties
Dit zijn één van de duurste advertenties die LinkedIn aanbiedt. Dat is al een minpunt, gezien het adverteren op LinkedIn al relatief duur is in vergelijking met andere platformen. De reden van het dure aspect is dat leads een stap verder moeten gaan om te reageren op je gesprek advertentie, dan bijvoorbeeld bij een één afbeelding advertentie. Bij een één afbeelding advertentie hoeft de lead enkel het te bekijken en vervolgens een actie te ondernemen. Bij een gesprek advertentie moet een lead eerst naar het gesprek toegaan, deze openen en vervolgens nog de actie ondernemen. Dat is alweer een stap meer.Naast dat brengt LinkedIn ook kosten in rekening per verstuurde gesprek advertentie. Dan is er nog het risico dat iemand het helemaal niet opent. Die kosten per verzending liggen dan wel weer relatief laat (rond de 1 dollar), maar dit kan dus wel snel oplopen zonder rendement.
Conclusie van het type LinkedIn Ads die je in 2024 juist wel of niet moet gebruiken
Al met al dus zijn de Carrousel en Gesprek advertenties dus niet de typen advertenties die we als eerste zouden aanraden. Deze zijn moeilijker te optimaliseren en duurder.
Mocht je dus starten met LinkedIn Ads in 2024, dan raden we aan zeker te kijken naar Video en Één afbeelding advertenties. Mocht je leads willen genereren, probeer dan Document advertenties uit. En als je veel bereik wilt creëren tegen lage kosten, ga dan aan de slag met Tekst advertenties.
Hopelijk geeft je dit een beter beeld hoe je effectief kunt adverteren op LinkedIn in 2024. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, dan staat het WEBSTRIJD team voor je klaar. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.