Heb jij moeite met het schrijven van een goede advertentietekst en met het kiezen van het juiste beeldmateriaal voor jouw Facebook advertentie? Grote kans dat het antwoord ja is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 62 procent van alle bedrijven die adverteren op Facebook moeite heeft met hun doelgroep aan te zetten tot actie. Een goede advertentietekst en een visueel aansprekende advertentie zijn twee factoren die van groot belang zijn om jouw potentiële klant te sturen tot een gewenste actie.
In deze blog lees je hoe je goede advertentieteksten kunt schrijven voor Facebook en worden tips gedeeld voor visueel aansprekende advertenties. Pas deze tips toe om de effectiviteit van jouw Facebook advertenties te verhogen!
Waarom een goede advertentie belangrijk is
Tegenwoordig zijn er steeds meer bedrijven die gebruik maken van Facebook advertenties om hun marketingdoelen te behalen. Hierdoor is het aantal advertenties dat een gebruiker tegen komt in zijn of haar Facebook overzicht aanzienlijk gestegen. Om te zorgen dat een potentiële klant stopt met scrollen bij het zien van jouw advertentie, is het daarom erg belangrijk dat jouw advertentie opvalt. Dit kun je doen door te letten op de volgende twee onderdelen:
- Zorg dat jouw advertentie een goede tekst bevat die jouw doelgroep aanzet tot actie.
- Zorg dat jouw advertentie visueel aansprekend is
Ik zal deze stappen hieronder individueel met jou behandelen.
Hoe schrijf ik een goede advertentietekst?
Een goede advertentietekst is erg belangrijk in het aanspreken van jouw potentiële klant. Door de juiste doelgroep aan te spreken met de juiste boodschap verhoog je namelijk de kans dat een potentiële klant zich aangesproken zal voelen en een gewenste actie uit zal voeren.
Hieronder bespreek ik een paar tips die je in gedachten kunt houden bij het schrijven van jouw advertentie tekst:
- Zorg dat de advertentie tekst aansluit op jouw beelden. Deze twee moeten los van elkaar een verhaal vertellen en tegelijkertijd elkaar aanvullen.
- Maak verschillende advertentieteksten voor verschillende doelgroepen. Hierdoor vergroot je de kans dat de juiste doelgroep zich aangesproken zal voelen.
- Zorg voor herkenbaarheid. Gebruik dezelfde toon in al jouw advertenties.
- Richt je op één doel in de advertentie. Wil je mensen bijvoorbeeld meer informatie geven of juist aanzetten tot een aankoop? Zorg ervoor dat jij een duidelijk doel hebt en mensen niet in de war brengt met jouw tekst.
- Houd de advertentie kort maar krachtig. Uit onderzoek blijkt dat de aandachtsspanne van internetgebruikers steeds meer aan het verlagen is. Daarom is het belangrijk om jouw advertentie tekst zo kort mogelijk te houden.
- Gebruik een bepaalde tijdsduur wanneer jouw advertentie een actie bevat. Door woorden te benoemen zoals ‘vandaag’, ‘nu’ of ‘deze week’ kun je een gevoel van urgentie creëren onder jouw doelgroep.
Hoe kies ik het juiste beeld voor mijn Facebook advertentie?
Naast de advertentietekst is het beeld in de advertentie ook erg belangrijk. Een pakkende afbeelding of video kan er namelijk voor zorgen dat jouw potentiële klant stopt met scrollen bij het zien van jouw advertentie.
Hieronder bespreek ik een aantal tips die jij in jouw achterhoofd kunt houden bij het kiezen van het juiste beeld voor jouw advertentie:
Bij het gebruik van een afbeelding:
- Probeer verschillende afbeeldingen uit voor hetzelfde onderwerp. Wil jij bijvoorbeeld een nieuw T-shirt promoten? Promoot dit item dan op verschillende manieren. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan het maken van zowel productfoto’s als foto’s waarin iemand het T-shirt draagt. Daarnaast kun je ook experimenteren met verschillende invalshoeken, locaties en achtergronden. Door te testen met verschillende afbeeldingen kun jij erachter komen wat het beste aanslaat bij jouw doelgroep en ze vervolgens zo effectief mogelijk targeten.
Bij het gebruik van video’s:
- Zorg dat de video’s in jouw advertentie niet langer zijn dan 15 seconden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat video’s van 15 seconden of korter leiden tot meer betrokkenheid van jouw doelgroep.
- Plaats het belangrijkste/interessante deel van de video aan het begin, het liefst al in de eerste 3 seconden van de video.
- Maak geluid overbodig. Gebruikers scrollen steeds vaker door Facebook wanneer ze zich in een drukke omgeving bevinden, waardoor de kans groter is dat zij de advertentie zonder geluid zullen bekijken.
Hulp nodig bij het maken van Facebook advertenties?
Wij helpen je graag met het opzetten van jouw Facebook advertenties. Heb je hier vragen over of wil je gewoon even sparren? Neem dan contact met ons op. Je kunt ons contactformulier invullen (binnen 3 uur reactie), of simpelweg even appen/bellen. We helpen je in ieder geval graag!