Over een paar weken is het weer zover, dan barst de gekte los rondom Black Friday. Het is oorsponkelijk een koopjesdag, overgewaaid uit Amerika, waarop winkels enorme kortingen gaven om het kerst inkoopseizoen te starten.
Inmiddels is het wereldwijd een commercieel fenomeen geworden. Er wordt niet één dag korting gegeven. Sommige bedrijven beginnen al een maand van tevoren met het geven van korting. Vaak zie je begin november al de eerste deals verschijnen.
Waarom meedoen aan Black Friday?
Bedrijven zien Black Friday als een kans om enorme omzetten te draaien. Mits je dit goed inricht is dit ook zeker mogelijk. Maar je bent niet de enige speler met dit plan, dus let goed op.
Tips voor een goede, winstgevende Black Friday.
- Begin al vroeg met het verzamelen van eigen data, zoals naam, e-mailadressen, naw-gegevens.
- Maak een e-mailflow waarin mensen jouw bedrijf leren kennen.
- Zorg in de weken/maanden voor Black Friday dat je werkt aan je naamsbekendheid. Mensen kopen sneller bij bedrijven die ze al kennen.
- Verder kun je mensen die je de maanden voor Black Friday je website bezocht hebben kun je weer retargeten (dit kost minder geld dan nieuwe mensen targeten).
- Vertel je verhaal: welke waarde lever je als bedrijf en hoe help je jouw klanten met het oplossen van hun probleem of uitdaging.
- Maak gebruik van langere video’s.
- Zorg dat alle marketinguitingen oprecht zijn!
- Combineer online met offline. Verras mensen met iets leuks in hun brievenbus.
Waarom niet meedoen aan Black Friday?
We zien ook steeds meer weerstand tegen Black Friday. Mensen die allerlei spullen kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben (overconsumptie). Ook wordt er steeds vaker gesproken over onterechte kortingen.
Voor jouw bedrijf is het misschien een moeilijke afweging (of juist helemaal niet). Een feit is dat de advertentiekosten enorm stijgen in deze tijd, omdat iedereen zichtbaar wilt zijn. Daarnaast moet je rekening houden met minder marge op je producten omdat je korting ‘moet’ geven. Het werkt niet om iets gratis erbij te geven op Black Friday. Mensen zijn echt alleen maar uit op korting.
Tips als je niet mee wilt doen aan Black Friday.
- Denk na over Green Friday. Focus op duurzaamheid. Dille & Kamille kiest er bijvoorbeeld voor om op Black Friday hun deuren te sluiten.
- Richt je op delen in plaats van kopen met Give Back Friday.
- Slow Friday / Fair Friday. Leg het uit wat je actie inhoudt: We doen niet aan korting, maar wél aan eerlijke prijzen.
- Ook hierbij weer heel belangrijk: vertel je verhaal: welke waarde lever je als bedrijf en hoe help je jouw klanten met het oplossen van hun probleem of uitdaging. En op welke manier doe je dit.
- Maak gebruik van langere video’s om het verhaal te vertellen.
- En ook hier kun je goed online en offline combineren!
- Wees origineel!
Wil je wel meedoen aan Black Friday, Green Friday of Slow Friday? Maar weet je niet hoe je het aan moet pakken?
Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag!