Steeds meer bedrijven omarmen de kracht van AI. ChatGPT wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het schrijven van (advertentie)teksten, DeepL vertaalt nauwkeurig je geschreven content en Google Gemini genereert codes en maakt afbeeldingen. Geen wonder dat marketeers deze innovatieve programma’s graag gebruiken. Zo ook wij, want in 2025 is adverteren zonder AI niet meer weg te denken.
AI-gedreven trends in adverteren
Conversational ads, of conversatie advertenties, zijn interactieve advertenties die een realtime gesprek voeren met potentiële klanten via een chat. De merkbeleving wordt gepersonaliseerd door AI, waardoor de conversatie menselijker aanvoelt. De call-to-actions die in dit gesprek worden aangedragen zijn gebaseerd op de vragen en antwoorden van de potentiële klant en zorgen daarmee voor een hogere betrokkenheid.
Steeds vaker wordt AI-generated video ingezet voor advertenties. AI maakt hiermee video’s op basis van bijvoorbeeld teksten, afbeeldingen en bedrijfsgegevens. Door deze gegevens samen te voegen wordt een gepersonaliseerde video gegenereerd. Het is een snelle en kostenbesparende innovatie, maar er moet wel rekening gehouden worden met het behouden van authenticiteit en het doorvoeren van merkidentiteit.
Naast video’s kunnen ook afbeeldingen en teksten met AI worden gegenereerd. Zo kun je achtergronden toevoegen, een bestaand beeld bewerken of een compleet AI-generated beeld creëren. Ook advertentieteksten kun je eenvoudiger schrijven met behulp van AI-tools als ChatGPT. Lees hier hoe wij ChatGPT inzetten!
Bij predictive targeting, of voorspellende targeting, wordt er gebruikgemaakt van AI om toekomstig online gedrag te voorspellen op basis van eerder gedrag. Hiermee kun je gerichter de doelgroep aantrekken die acties onderneemt en aansluit bij jouw advertentie doel. Ook kun je met predictive targeting campagnes optimaliseren door gepersonaliseerde content te tonen. Zo bereik je doelgroepen die waarschijnlijk eerder actie ondernemen. Dit verhoogt de effectiviteit van de advertentie en maakt segmentatie mogelijk.
De toekomst van AI adverteren
Kunstmatige intelligentie ontwikkelt zich razendsnel. Waar AI nu voorspellingen doet op basis van historische gegevens en lookalike gebruikers voor targeting, wordt dit in de toekomst ook gebaseerd op gedrag dat nog moet komen. Hier wordt ook rekening gehouden met externe factoren zoals markttrends.
Campagnes zullen steeds verder geautomatiseerd worden. Hierbij komt ook hyperpersonalisatie kijken. Er worden duizenden unieke varianten gemaakt op advertenties voor één campagne, afgestemd op de gebruiker, om de beste resultaten te behalen.
Ook zullen steeds meer marketeers AI inzetten. De rol van de marketeer verschuift daarbij. De nadruk ligt minder op creativiteit en meer op het slim inzetten van technologie.
Hoe wij AI toepassen
Ook wij gebruiken AI bij het maken en optimaliseren van advertenties. Veel advertentieplatformen bieden opties voor AI-gegenereerde campagnes. Zo wordt Performance Max gebruikt op Google Ads, Advantage+ op Meta en Automated Campaigns op Pinterest. Wij combineren deze AI-campagnes met traditionele campagnes. We testen bijvoorbeeld een Performance Max campagne naast een handmatig ingestelde zoekcampagne op Google Ads met dezelfde doelstelling.
Daarnaast zijn wij op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen dit snelgroeiende AI-tijdperk. De handige tools leiden tot betere prestaties en zijn kostenbesparend. We kunnen alleen nog niet 100% vertrouwen op AI, want AI is slim, maar (nog) niet foutloos. Wij groeien graag mee en omarmen AI als hulpmiddel, maar niet als vervanger. Zo behouden we menselijke controle en blijven campagnes persoonlijk en resultaatgericht.
Jouw bedrijf met behulp van AI in de zoekresultaten? Neem contact met ons op!