Geheimen? Of misschien kan ik het beter goede verstoppekken noemen. In het Google Ads account zitten een aantal opties goed verstopt. De reden dat ik ze noem is omdat deze opties enorme impact kunnen hebben op de optimalisatie van jouw campagnes.
1. Customer Match
Waar terug te vinden in Google Ads? Beheerder > Account instellingen
Wanneer je bij Customer Match het eerst vinkje aangezet, dan sta je Google toe om jouw first-party data als input te geven voor het optimaliseren van jouw campagnes. Super handig!
Wat is ook alweer first party data? Het is data uit eerste hand, dus uit je eigen systemen. Bijvoorbeeld een e-mailadres dat iemand achterlaat.
Wat als je ook het tweede vinkje aanzet? Dan maakt Google automatisch lijsten met doelgroepen aan op basis van de verstrekte gegevens. Deze doelgroeplijsten zie je verschijnen onder Tools > Gedeelde bibliotheek > Doelgroepbeheer.
2. Locatie-opties
Waar terug te vinden in Google Ads? Bij Campagne instellingen > Locaties > Locatie-opties
Google heeft ook de volgende optie goed verstopt. Als je namelijk een locatie selecteert kun je eronder ook nog een button uitklappen met de tekst ‘Locatie-opties’. De eerste optie staat automatisch aangevinkt door Google. Gaat maar een deel van jouw advertentiebudget naar de locatie die jij hebt ingegeven? Dan komt dit doordat de eerste optie nog is aangevinkt.
Wanneer je op ‘Locatie-opties’ klikt krijg je twee mogelijkheden. Zelf kies ik altijd voor de tweede optie. Als je bijvoorbeeld mensen in Amsterdam wilt targeten en je hebt als locatie Amsterdam ingevoerd en je kiest voor de eerste optie, dan target je namelijk ook met die interesse tonen in Amsterdam. Dit kunnen mensen zijn vanuit de hele wereld. Je targeting wordt dus enorm breed wanneer je de bovenstaande optie aan laat staan. Mijn advies is dus om altijd te kiezen voor de tweede optie.
3. Negatieve zoekwoorden
Waar terug te vinden in Google Ads? Beheerder > Account instellingen
Stel je hebt een zoekwoord waarvan je wilt dat er nooit een advertentie van jou wordt getoond, dan kun je dit zoekwoord op accountniveau uitsluiten. Je hoeft dit dus niet meer te doen per campagne maar heel makkelijk op account niveau.
Op de hoogte blijven van al het online marketing nieuws?
Alle Google updates (en updates van andere kanalen) zetten wij ook iedere 2 weken op een rijtje in onze nieuwsbrief. Wil je deze ook ontvangen? Dan kun je je hier gemakkelijk inschrijven!