De naam zegt het eigenlijk al, social media in combinatie met e-commerce. Hierbij dient het social media kanaal als een etalage en kan de aankoop worden gedaan op de website.
De ontwikkelingen op het gebied van Social Commerce
Er zijn ontzettend veel ontwikkelingen op dit gebied. De verwachting is dat straks alles wordt gedaan binnen de social media app. Dus niet alleen het inspireren maar ook de betaling.
Belangrijke gebeurtenissen rondom Social Commerce (tijdlijn)
2007 – Op Meta start met advertenties en met het aanmaken van bedrijfspagina’s.
2009 – Meta komt met de introductie van de like button.
2016 – Instagram voegt het winkeltabblad toe en zorgt dat je producten kunt taggen.
2019 – Instagram lanceert een afrekenoptie in de app voor shoppable posts (nog niet beschikbaar in NL, hier is nog geen datum voor aangekondigd).
2021 – YouTube lanceert YouTube Shopping. Hiermee kunnen producten worden getagt in video’s en livestreams.
2022 – Livestream Shopping wordt steeds populairder. In Azië is livestream shopping al een miljardenindustrie.
2022 – TikTok lanceert TikTok Shop in de VS en het VK.
2023 – TikTok maakt het mogelijk om in de app aankopen te doen met de functie TikTok Shop (dit kan nog niet in Nederland, verwachting is dat het in 2025 in Nederland wordt gelanceerd).
2023 – Meta werkt aan het integreren van betaalsystemen binnen Whatsapp en Messenger.
Wat zijn de voordelen van social commerce?
- Verhoogde conversie: als je straks kunt afrekenen binnen de app zal dit zorgen voor een sneller proces. Vooral op mobiel is dit super handig!
- Verhoogde klantbetrokkenheid door video’s, foto’s, verhalen en collectie te tonen op sociale media zullen klanten zich meer betrokken voelen bij een merk.
- Je kunt de juiste producten tonen aan de juiste mensen. Als iemand al iets heeft bekeken op de website kun je dit nog een keer tonen in een advertentie op sociale media. Een stukje personalisatie.
Wat zijn de nadelen van social commerce?
- Je gaat zelf minder data verzamelen. Als het er uiteindelijk naartoe gaat dat alles gebeurt binnen de app, dan mis je de websitebezoekers (die kun je dus ook niet meer retargeten).
- Je wordt afhankelijk van de social media kanalen om jouw business draaiende te houden. Zorg dus voor meerdere wegen waarbij je jouw producten verkoopt.
Wil jij ook jouw producten tonen op social media? Plan dan een kennismaking met ons in!