Twijfel je over welke website pagina’s je moet inzetten? Wat voor beelden je wilt schieten voor je Meta advertenties? Of heb je even wat inspiratie nodig voor de opzet van je nieuwsbrief? Dan is het soms verfrissend en leerzaam om een blik te werpen op de concurrentie. En gelukkig zijn er online talloze mogelijkheden om inzicht te krijgen in de online aanpak van je concurrenten.
De bekende routes: website en nieuwsbrief
Laten we beginnen met een eenvoudige stap: bezoek de website van je concurrent en meld je aan voor hun nieuwsbrief. Heb je dat gedaan? Kijk dan of er een archief van nieuwsbrieven op de site staat. Wettelijk moeten bedrijven een voorbeeld van hun nieuwsbrieven tonen aan potentiële abonnees voordat ze zich inschrijven. Hoewel dit vaak niet wordt nageleefd, kan het zijn dat jouw concurrent dit wel netjes doet.
Je kan natuurlijk ook altijd de webshop van de concurrent analyseren. Hoe presenteren ze hun producten? Welke foto’s gebruiken ze? Hebben ze 360-gradenfoto’s? Hoe worden de productkenmerken weergegeven? Wil je echt inzicht krijgen in hun proces, bestel dan een product en let op de communicatie per e-mail, de klantenservice en de verzending.
Ook voor de technische aspecten van de website zijn er verschillende tools en browser-plugins beschikbaar waarmee je de scripts kunt analyseren. Zo kun je ontdekken welke tools zij gebruiken en bepalen of deze ook voor jouw bedrijf nuttig kunnen zijn.
Google Ads
Adverteren via Google Ads biedt niet alleen inzicht in je eigen prestaties, maar ook waardevolle informatie over je concurrenten.
Veilinginzichten
Wanneer je een Search-campagne hebt lopen, kun je na een tijdje zien hoe je presteert in de veiling, oftewel in vergelijking met je concurrenten die op dezelfde zoekwoorden adverteren. Je kunt onder andere zien hoe vaak je concurrenten worden vertoond (het percentage van alle zoekopdrachten waarin hun advertentie verschijnt), het overlappercentage met jouw advertenties (het percentage van de zoekopdrachten waarin zowel jouw als hun advertentie wordt getoond), en hoe vaak de concurrent boven jouw advertentie of bovenaan de betaalde zoekresultaten staat.
Dit geeft je inzicht in wie je directe concurrenten zijn en biedt een indicatie van hun advertentiebudgetten. Heb je een Performance Max-campagne? Dan krijg je in de campagnedata ook een overzicht van je concurrentie.
Centrum voor Advertentietransparantie
Wil je eigenlijk gewoon weten hoe de advertenties van je concurrenten eruitzien? Ook dat kan! Begin met het googelen van de naam van je concurrent. Als ze een merkcampagne hebben lopen, is de kans groot dat je een advertentie ziet verschijnen. Klik op de drie puntjes naast de URL in de advertentie en een venster genaamd ‘Mijn advertentiecentrum’ verschijnt.
Scroll een beetje naar beneden en je ziet een uitklapvenster met ‘Waarom je deze advertentie te zien krijgt’. Hier kun je zien welke targetinginstellingen je concurrent heeft gebruikt, zoals tijdstip van de dag, geografische locatie of zoektermen.
Nog interessanter wordt het wanneer je op ‘Bekijk meer advertenties’ klikt, wat je vindt in het kader ‘Over deze adverteerder’. Deze link brengt je naar het ‘Centrum voor advertentietransparantie’ van die specifieke concurrent. Hier kun je alle advertenties zien die deze organisatie recentelijk heeft geplaatst.
Je kan ook direct naar het Centrum voor advertentietransparantie gaan en zoeken op de naam van de concurrent. Zo kun je elke adverterende organisatie vinden en hun advertenties rustig bekijken. Dit werkt natuurlijk ook andersom voor jouw advertenties op Google. Zie het voorbeeld van Albert Heijn hieronder.
Meta: volledig inzicht in advertenties
Net als Google biedt Meta uitgebreid inzicht in advertenties van alle adverteerders, inclusief de targeting van de advertenties die je ziet.
Advertenties op Facebook en Instagram
Zie je een advertentie in je Instagram- of Facebookfeed? Klik op de drie puntjes en kies ‘Waarom zie ik deze advertentie’. Hier kun je precies zien waarom jij tot de doelgroep behoort. Dit verklaart vaak waarom je zoveel advertenties van concurrenten ziet: je hebt hun website bezocht en ze gebruiken retargeting-advertenties om je opnieuw te bereiken.
Meta biedt een omgeving genaamd de ‘Ad Library’ waar je advertenties van alle adverteerders kunt bekijken. Je kunt hier terecht via advertenties in je feed, maar je kunt ook direct naar de Meta Ad Library navigeren en je concurrent op naam opzoeken.
Ad Library
Zoek in de Ad Library naar je concurrent (of een ander bedrijf dat je interesseert) en selecteer het juiste account om hun advertenties te bekijken. Hier zie je vervolgens alle advertenties van die adverteerder, gesorteerd op recentheid.
Zo kun je dus zien wat voor advertenties jouw concurrenten inzetten, wat je vervolgens weer kan meenemen bij het bepalen welke campagne van Meta je het beste voor jouw bedrijf kan inzetten.
Nu weet je hoe je een beetje kan gluren bij de buren, succes! 😉