Wat leuk dat je erover nadenkt om jouw business uit te breiden naar België of dit wellicht al doet maar het beter, intensiever of anders wilt aanpakken.
Laten we beginnen met een aantal redenen waarom de Belgische online markt aantrekkelijk is voor Nederlandse ondernemers?
- 75% van alle online aankopen door Belgen worden gedaan in het buitenland.
- 49% van alle online shoppende Belgen koopt in Nederlandse webshops!
- Belgen hebben het hoogste online bon bedrag van de hele EU.
Ik denk genoeg redenen om te ontdekken wat er voor jou te halen valt bij onze buren. Maar dat gaat niet vanzelf.
Hieronder een aantal tips om de Belgische markt te veroveren.
1. Investeer in een .be website.
Het is belangrijk om het vertrouwen van de Belgische consument te winnen. Een Belg voelt zich meer vertrouwd met een .be webshop dan met een .nl webshop. Mijn advies is dus om hierin te investeren.
2. Biedt een grote keuze aan producten aan.
De nummer 1 waarom Belgen online shoppen is omdat ze een grote keuze aan producten willen.
3. Let op de woorden die je gebruikt (Nederland is niet hetzelfde als Vlaams).

Waar denk jij aan als je dit plaatje ziet? Ja, aan een bank. Een Belg denkt hierbij aan een bank waar je geld kunt halen.
Er is wel degelijk een verschil tussen de Nederlandse en Vlaamse taal (Belgisch bestaat niet). Dus loop al je website teksten, productteksten, check-out teksten door en pas aan waar nodig. Extra tip: Google Translate werkt hierbij niet mee dus Google gewoon naar ‘bank in het Vlaams’.
4. Zorg voor de juiste betaalmethoden (een Belg kent geen iDeal).
De top 3 betaalmethoden voor de Belgen zijn:
- 47% betaalt met Bancontant
- 45% betaalt met VISA/Mastercard
- 34% betaalt met Digi Wallet (paypal/Alipay)
Zorg dus ook dat je de betaalopties in deze volgorde aanbiedt.
5. Zorg voor een snelle levering.
Naast een uitgebreid assortiment vinden de Belgen de levertijd het belangrijkste onderdeel bij het online shoppen. Zorg dus dat je snel kunt leveren in België. Je kunt gebruikmaken van een levering in het pudo netwerk. Pudo staat voor Pick-up / Drop-off Point. En daarnaast natuurlijk rechtstreeks aan huis leveren. Als het mogelijk is, geef je de klant meerdere opties voor de levering.
6. Spreek de Belgische klant met u aan en niet met je/jij.
Wil jij een strategisch plan voor het veroveren van de Belgische markt? Plan dan een gratis strategie call met ons in. Wij helpen je graag!