Een mooie landingspagina voor een ‘weggever’. Je ziet er vast wel eens een van een concurrent voorbij komen waar je een beetje jaloers op bent. “Wat een goede slogan”, “Had ik maar zulke mooie beelden”, “Had ik dat maar bedacht”… We herkennen het allemaal. Het gras blijkt vaak groener aan de overkant. Toch kun je de landingspagina van jouw weggever net zo goed instellen als, al dan niet beter dan die van jouw concurrent. In slechts 3 stappen creëer je een top pagina: Onderzoek, Bestudeer en Optimaliseer. Lees snel verder en creëer een betere landingspagina voor je weggever dan die van je concurrent!
De kans is groot dat je een (tijdelijke) gratis weggever in jouw assortiment hebt. Denk aan een gratis webinar, een ebook, een korte training, een minicursus of een strategiegesprek. Alles om ervoor te zorgen dat een potentiële klant in jouw ‘funnel’ terechtkomt. En uiteindelijk een echte klant van jou wordt.
Een gratis weggever blijkt nog steeds een goede methode om potentiële klanten binnen te hengelen. Vaak worden er advertenties gedraaid om hierop de conversie te verhogen. Een goede aantrekkelijke advertentie is dan heel belangrijk, maar een goede landingspagina is misschien nog wel belangrijker. Iemand heeft geklikt, en dan? Dan wil je ze overhalen tot een aanmelding, download of contactmoment.
Hoe ziet de ideale landingspagina eruit? Op welke manier kun je slim afkijken bij jouw concurrenten? Hoe haal je die leads sowieso binnen? Volg onderstaande 3 stappen en creëer gemakkelijk een aantrekkelijke conversie pagina voor jouw weggever!
Stap 1: Onderzoek de advertenties en de actie van je concurrent.
Google en social media weten natuurlijk heel goed zelf wie wat waar draait. Er is gelukkig ook een manier om dit als buitenstaander te kunnen bekijken. Per tool kun je gemakkelijk bekijken wat voor soort advertenties jouw concurrentie draaien. En op welk kanaal. Je ziet hierbij gelijk de gewenste actie die de concurrentie op wil wekken.
Hoe doe je dit?
- Bekijk Google advertenties van je concurrent via: https://adstransparency.google.com/
- Bekijk Instagram/Facebook advertenties van je concurrent via: https://www.facebook.com/ads/library/
- Bekijk TikTok advertenties van je concurrent via: https://library.tiktok.com/ads
Stap 2: Bestudeer de landingspagina van je concurrent. Doe inspiratie op.
Wanneer je de advertenties van jouw concurrentie bekijkt, kun je natuurlijk op de Call To Action button klikken en daardoor de landingspagina bekijken. In onderstaand geval klik je op de ‘Meer informatie’ button. Daarmee land je op de landingspagina van de desbetreffende advertentie.
En dan kan het analyseren beginnen. Hoe doet jouw concurrent het? Hoe is de pagina opgebouwd? Wat spreekt je aan? En wat juist niet?
Stap 3: Optimaliseer jouw landingspagina.
Neem alle goede punten mee naar je eigen landingspagina.
Om een goede aantrekkelijke landingspagina te creëren, moet je er in ieder geval voor zorgen dat het volgende erop staat:
- Start met een aantrekkelijke titel, waarin je inspeelt op de ideale situatie van de klant.
- Schets een verwachting voor je potentiële klant. Wat kan hij/zij verwachten na het aanmelden voor jouw weggever? Hoeveel tijd gaat de weggever kosten? Wat gaat het haar/hem opleveren?
- Een duidelijk doel, zoals: ‘Bekijk je gratis training’, ‘Download dit gratis ebook’, ‘Meld je aan voor het gratis strategiegesprek’. Houd je op deze pagina ook enkel aan dit doel. Maak het niet ingewikkeld met meerdere doelen. Deze landingspagina is bedoeld voor één ding, namelijk een aanmelding voor jouw weggever. Herhaal dit doel (waarschijnlijk in de vorm van een button) dan ook een aantal keer op de pagina. Zeker op mobiel moeten mensen anders te ver scrollen om erop te kunnen klikken.
- Deel eerder behaalde resultaten en zorg zo voor meer bewijs.
- Deel voor wat voor type doelgroep dit bedoeld is. Spreek jouw doelgroep zo meteen actief aan.
- Deel reviews van eerdere klanten.
- Benadruk de eerdere eigenlijke prijs van de weggever en dat het nu tijdelijk gratis wordt aangeboden.
- Deel betrouwbaarheid in de vorm van partner badges en certificaten.
- Vertel (kort) wat over jezelf / jouw bedrijf.
Eventueel:
- Creëer urgentie. Bijvoorbeeld: een aftelklok tot wanneer de actie geldig (of gratis) is.
- Creëer schaarste. Bijvoorbeeld: er zijn nog x plekken over deze week.
Het klinkt als veel informatie, maar de kunst is om het wel zo kort maar krachtig mogelijk te houden. Begin met de belangrijkste informatie en vul het aan met de andere elementen. Het allerbelangrijkste is dat het doel van de landingspagina direct naar voren komt. De potentiële klant zit met een probleem en jij lost het zo voor ze op!
Meld je aan voor de WEBSTRIJD nieuwsbrief
Meer tips en tricks op het gebied van online marketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Hierin word je op de hoogte gehouden van al het belangrijke online marketing nieuws en ontvang je relevante inhaakdata en weetjes over WEBSTRIJD.