Wat is UGC?
Je ziet het steeds vaker voorbij komen, UGC. Wat is het eigenlijk? Het is content gegenereerd door de gebruiker. Het zijn dus mensen die een product ontvangen en dit gaan openen, uitproberen en beoordelen. Dit proces leggen zij vast in een tekst, video, beeld of audio.
Deze content kunnen bedrijven goed gebruiken om zelf te posten of mee te adverteren. Bedrijven betalen dus gebruikers voor het maken van de content. Op deze manier kunnen bedrijven aan de buitenwereld laten zien wat de ervaringen zijn met hun product.
Waar staat UGC voor?
UGC staat voor User Generated Content.
Wat zijn de voordelen van UGC?
- Het is een goedkope manier van content creatie.
- Je vertelt niet zelf hoe goed jouw product is, maar dat doet iemand anders. Op deze manier schep je een eerlijker beeld naar de consument.
- Mensen vertrouwen mensen en kopen op deze manier sneller een product.
- 29% hogere conversieratio dan campagnes zonder UGC (Everyone social, 2021).
- 50% lagere kosten per klik dan traditionele productvideo’s (Everyone social, 2021).
Om wat voor een content gaat het bij UGC?
- Teksten: gebruikers delen bijvoorbeeld op X (Twitter) de mening over een product.
- Video’s: dit wordt toegepast in de vorm van unboxing video’s, how-to video’s, interviews of tutorials waarin gebruikers producten testen en beoordelen.
- Beeldmateriaal: mensen posten een foto van een product wat zij gebruiken en hun ervaringen.
- Audio: hierbij kun je denken aan een podcast waarin ervaringen worden gedeeld.
Hoe kan ik UGC inzetten voor mijn bedrijf?
Er zijn verschillende platforms die je kunnen helpen om je te koppelen aan een content creator. Hieronder heb ik ze op een rij gezet:
Welke kosten zitten hieraan verbonden?
Je kunt al vanaf 59 euro op bovengenoemde sites content met jouw product laten maken.
Hoe kan ik zelf creator worden van UGC?
Hyred is een platform waar je je als creator gemakkelijk kunt aanmelden. Je hoeft alleen een pitchvideo in te dienen en dan word je gecontroleerd door het team voordat je jezelf
kunt aanmelden voor opdrachten. De uitbetalingen liggen tussen de €50 en €150 per video en je hoeft alleen maar de beelden te maken die in het script staan. Piece of cake
dus. Waar wacht je nog op? Plan een gesprek in via deze link.