Het geheim van adverteren op Instagram

29 november 2023
29 november 2023 Iselle van Ginkel

Het geheim van adverteren op Instagram

6 tips om jouw online advertenties op Instagram te optimaliseren

Wat is het geheim van adverteren op Instagram (en Facebook)? Het geheim is dat mensen eigenlijk helemaal niet zo houden van online advertenties, ook niet van offline advertenties trouwens. Je moet mensen razendsnel kunnen verleiden en overtuigen. Daarom moet je van goede huize komen en zorgen dat jouw advertenties eruit springen (en helemaal niet lijken op een advertentie). In deze blog geef ik 6 tips om jouw online advertenties op Instagram te optimaliseren.

Instagram_Ads

1. Wees creatief en steek moeite in je advertentie

Denk heel goed na over de beelden en video’s die je gaat gebruiken. En sluiten de beelden en video’s aan bij de boodschap die je communiceert? Communiceer 1 boodschap. Laat het opvallen, voeg humor toe en originaliteit wordt beloond. 

2. Zichtbaarheid zegt nog niks over de impact

Wist je dat 8 van de 10 advertenties aan mensen worden getoond op een scherm maar niet echt worden gezien! Het aantal views zegt dus nog niks over de aandacht voor jouw advertentie. Een goede advertentie moet impact hebben en bijdragen aan jouw doel. Op korte termijn wil je een reactie krijgen en op lange termijn werkt het mee aan de bekendheid van jouw bedrijf.

3. Maak bij voorkeur gebruik van bewegend beeld

Uit onderzoek blijkt dat online advertenties gemiddeld 3,3 seconden de aandacht krijgen. Bij bewegend beeld ligt dit een stuk hoger. Dus pak je voordeel en gebruik bewegend beeld voor jouw advertenties.

4. Zorg voor herkenbaarheid

Met je advertentie wil je natuurlijk ook werken aan jouw naamsbekendheid. Zorg daarom voor herkenbaarheid. Dit kan door je logo te tonen of bepaalde kleuren te gebruiken.

 5. Communiceer duidelijk jouw boodschap

Zorg dat jouw advertentie een duidelijke boodschap heeft en mensen in beweging brengt. Is jouw doel om mensen te laten klikken naar de website, communiceer dit dan is jouw ad! Is jouw doel een aankoop te realiseren, geef dit aan in de advertentie.

6. Zorg voor een aansluitende landingspagina (anders is het allemaal voor niets geweest)

Als mensen op de website komen willen ze graag de bevestiging dat ze goed zijn beland. Dus, adverteer je met een bepaald product, laat de bezoeker dan landen op dit product (en niet op een overzichtspagina). Adverteer je met een Black Friday actie, communiceer dit dan ook op de website. Laat de bezoeker nooit zoeken, dan is het al te laat..

Wil jij starten met adverteren op Instagram (of een ander kanaal)? Of heb je hulp nodig om jouw advertenties te optimaliseren? Neem contact met ons op!

 

, , , ,