Je hoort het steeds vaker, mensen die naast de verkoop via hun huidige website hun producten ook verkopen via Bol.com. Maar is dit nu wel zo verstandig? In deze blog geef ik je een opsomming van de voor- en nadelen van het verkopen via Bol.com. Dan kun je daarna zelf beslissen..
Verkopen via Bol.com
Voordelen van het verkopen via Bol.com
- Veel bezoekers per dag: gemiddeld bezoekers 3 miljoen mensen dagelijks Bol.com.
- Ze zijn continu bezig om hun platform zo gebruiksvriendelijk mogelijk in te richten.
- De mensen vinden Bol.com een vertrouwde omgeving waar zijn vaak al eerder aankopen hebben gedaan.
- Een account aanmaken bij Bol.com is gratis.
Nadelen van het verkopen via Bol.com
- Als je eenmaal iets hebt verkocht, ga je betalen. Je betaalt een vast bedrag per verkocht product + een percentage van de verkoopprijs.
- Het percentage wat de afdraagt aan Bol.com kan oplopen tot 17% van de verkoopprijs.
- Zelf verzamel je geen data. De mensen komen immers niet op jouw website.
- De koper ervaart niet jouw experience en branding. De koper zal onthouden dat het bij Bol.com is besteld en weet verder niks over wat jij nog meer aanbiedt of wat het verhaal is achter jouw producten.
- Door via Bol.com te verkopen bouw je dus minder aan de naamsbekendheid van jouw merk.
- Mochten concurrenten gaan starten via Bol.com een soortgelijk product aan te gaan bieden maar met een lagere verkoopprijs dan wordt je gedwongen jouw verkoopprijs te verlagen.
- Tot slot concurreer je tegen jezelf. Wanneer je zowel via je eigen website als via Bol.com gaat verkopen ben je allebei zichtbaar op bijvoorbeeld Google. Wie zal het meeste gaan bieden om de klant te veroveren?
Hopelijk helpen deze voor- een nadelen om voor jezelf te beslissen of je wil gaan verkopen via Bol.com. Wil je het nu liever houden bij de verkoop via je eigen website en ben je opzoek naar meer online bereik? Neem dan contact met ons op.