Zal ik starten met online adverteren?

14 april 2021 Iselle van Ginkel

Zal ik starten met online adverteren?

Starten met online advertenties? Dagelijks spreken wij ondernemers en vaak horen wij de vraag wanneer het een goed moment is om online advertenties in te gaan zetten. Achter deze vraag schuilen vaak nog meer vragen, zoals: 

  • Aan welke kosten moet ik denken wanneer ik start met online marketing?

  • Wat krijg ik terug van de kosten die ik erin stop? 

  • Op welke kanalen kan ik het best starten met online adverteren?

In deze blog zal ik zo goed mogelijk bovenstaande vragen beantwoorden. Uiteraard is ieder bedrijf uniek en zal daarom ook een verschillende aanpak vereisen als het gaat om het inzetten van online advertenties.

Wanneer is het een goed moment om te starten met online adverteren?

Dit is een vraag zonder eenduidig antwoord maar ben je een startende ondernemer en twijfel je over het inzetten van online marketing dan heb ik een antwoord voor je. Ik zou eerst beginnen met het bouwen van een goede website, je eerste klanten realiseren door middel van je eigen netwerk. Op deze manier haal je de kinderziektes uit jouw bedrijf. Daarna, wanneer de eerste omzet binnen is en je (een klein beetje) winst hebt gemaakt kun je op kleine schaal starten met adverteren. 

Weet wel hoe eerder je begint met adverteren (ook al is het op kleine schaal) hoe eerder je data je binnenkrijgt. Door de data direct al goed te verzamelen kun je hier veel profijt van hebben in de toekomst. 

Aan welke kosten moet ik denken wanneer ik start met online marketing?

Wil jij zichtbaar zijn op Google, LinkedIn, Facebook & Instagram? Houd er dan rekening mee dan je begint met adverteren vanaf 10 – 15 euro per dag per kanaal. Wil je bijvoorbeeld een campagne draaien om eerdere websitebezoekers terug te halen naar de website (die geen aankoop hebben gedaan), dan kun je kiezen voor een remarketing campagne. Hiermee kun je de producten die de websitebezoeker heeft bekeken nogmaals tonen op Facebook & Instagram

Wat krijg ik terug van de kosten die ik erin stop?

Natuurlijk wil je ook weten wat je terug krijgt als je begint aan zo een investering. Het is per campagne en bedrijf verschillend (Welke doelgroep target je met welke boodschap? Kennen mensen je bedrijf al of niet? Bestaat je bedrijf al 100 jaar of ben je net gestart?) maar gemiddeld krijg je uit online adverteren voor iedere euro die je erin stopt 4 – 8 euro terug. Dit is een gemiddelde en kan dus hoger of lager uitvallen bij verschillende bedrijven. 

Op welke kanalen kan ik het best starten met online adverteren?

Ook dit is weer voor elk bedrijf verschillend. Heb je een product of dienst wat nog niet veel mensen kennen (en waar dus ook nog weinig zoekvolume is in Google) dan raad ik je aan te starten met adverteren op Facebook, Instagram of LinkedIn. Hierbij speel je in op de latente behoefte die mensen hebben. Ze weten dus nog niet dat ze opzoek zijn naar jouw product of dienst maar als ze het zien worden ze wel aangesproken. Ze zien bijvoorbeeld dat het een probleem oplost waarmee zij te maken hebben. 

Mocht er wel al actief worden gezocht in Google dan kun je gebruik maken van Google Search of Google Shopping advertenties. Hier zien we vaak dat mensen al een bewuste behoefte hebben aan het product of de dienst (en gaan daarom ook actief op zoek in Google). Ze zullen dus sneller overgaan tot een aankoop. 

Wij zien de beste resultaten bij bedrijven die een combinatie van kanalen gebruiken. Vaak wordt er via kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn gewerkt aan meer naamsbekendheid, bereik en klikken naar de website. In combinatie met een goede positie in Google voor als mensen actief gaan zoeken naar het product of de dienst.

Is het je na het lezen van deze blog toch niet helemaal duidelijk? Of juist wel en wil je aan de slag met het inzetten van online advertenties maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem in beide gevallen contact met ons op!

, ,