7 tips voor een perfecte productpagina

12 januari 2021 Iselle van Ginkel

7 tips voor een perfecte productpagina

Wat leuk dat je de tijd neemt om deze blog te lezen! Heb je zelf een webshop? Ik ben benieuwd wat jij de belangrijkste pagina op je webshop vindt? De homepage? Of juist de check-out? Eigenlijk moet iedere pagina op je website goed zijn ingedeeld met één doel, en niet meerdere doelen per pagina. Hoe meer keuze, hoe groter de kans wordt dat bezoekers afhaken. De belangrijkste pagina in een webshop is de productpagina. Op deze pagina nemen bezoekers de beslissing of ze overgaan tot een aankoop of niet.

Natuurlijk zijn er allemaal manieren om de productpagina zo goed mogelijk in te richten. Het is belangrijk om vertrouwen te winnen en te zorgen dat het de potentiële klant aan geen enkele informatie ontbreekt. Is dit toch wel zo, dan is het belangrijk dat de klant zo snel mogelijk contact kan opnemen. 

In deze blog een lijst die je kunt afvinken om jouw productpagina’s te optimaliseren. Het doel op de productpagina is om de klant zo goed mogelijk te informeren en te zorgen dat het product uiteindelijk in de winkelmand beland.

7 tips voor de productpagina

#1 Geef zoveel mogelijk informatie over het product + waarom dit voordelig is

Hieronder een voorbeeld waarbij de productinformatie wordt omschreven en waarom dit een voordeel is. Deze zeep gemaakt zonder kleur en geurstoffen waardoor het perfect is voor een gevoelige huid.

✔️ Van welke materialen/grondstoffen is het gemaakt

✔️ In welke kleuren is het product beschikbaar

✔️ Wat zijn de afmetingen 

✔️ In welke maten verkrijgbaar

✔️ Wat is de prijs

#2 Creëer schaarste & urgentie op de productpagina

Schaarste is een van de zeven overtuigingsprincipes van Cialdini. Bij een lage voorraad of een beperkte tijd zullen consumenten eerder overgaan tot een aankoop. Consumenten willen het product namelijk niet mislopen. Let wel op dat je het niet te vaak en wel op een eerlijke manier toepast. Wanneer iemand deze deal nog 2 uur geldig elke dag voorbij ziet komen dan is het effect en de geloofwaardigheid weg.

✔️ Deze actie is nog 3 uur geldig

✔️ Nog 1 op voorraad

✔️ Bestel voor 12 uur, dan heb je het product morgen in huis

#3 Benoem de USP’s op de productpagina

USP’s (Unique Selling Points) van jouw bedrijf zijn punten waarmee jij je onderscheidt van jouw concurrenten. Het advies is om gebruik te maken van drie, maximaal vier USP’s. De USP’s staan vast en zijn voor ieder product hetzelfde. Het is belangrijk om deze niet alleen te communiceren op de productpagina maar ook op andere pagina’s op je website. Hieronder een aantal voorbeelden van USP’s.

✔️ Handmade

✔️ Gemaakt in NL

✔️ Gratis verzending

✔️ Vandaag besteld, vandaag verzonden

WEBSTRIJD_USP_balk

#4 Laat reviews terugkomen op de productpagina

Uit onderzoek blijkt dat 25% van de mensen altijd een review leest voordat hij of zij overgaat tot een aankoop. Het is dus van groot belang om reviews te plaatsen over het product op de productpagina. Het liefst zie je reviews over het bedrijf op de homepage en op de productpagina alleen maar reviews over het product.

#5 Duidelijke CTA-button op de productpagina

Je uiteindelijke doel is een klik op de CTA-button. Zorg er dan ook voor dat de opvallend is en dat men niet wordt afgeleid door andere buttons op de pagina. Je kunt de CTA-button het beste een andere kleur geven dan de huisstijl van de website. Het idee is dat je wanneer je met je ogen geknepen naar je productpagina kijkt je nog steeds precies kunt zien waar de CTA-button zich bevindt.

#6 Maak de CTA-button sticky op mobiel WEBSTRIJD_Sticky_button

Wat is een sticky-button? Een sticky-button is een CTA-button op mobiel die continu in beeld blijft (net zoals je het menu bovenin ziet). Zie het voorbeeld van Coolblue. Het is belangrijk om deze button te laten zien terwijl mensen aan het scrollen zijn. Zo geef je ze de mogelijkheid om op elk moment op de pagina het product toe te voegen aan de winkelwagen.

#7 Items uitverkocht? Laat je mailadres achter

Is het product of de maat niet meer beschikbaar? Zorg er dan voor dat de klant zijn mailadres kan achterlaten, zodat je de klant op de hoogte kunt stellen wanneer het item weer binnen is. Uit onderzoek blijkt dat de conversieratio van deze mails velen malen hoger ligt dan van andere mails.

Is het gelukt op jouw productpagina te verbeteren? En ben je nu nog op zoek naar meer relevant verkeer naar je website? Dan kun je ons altijd appen, bellen, mailen of langskomen. Check deze pagina voor onze contactgegevens.

, , ,