Heb jij prachtige producten en beeldmateriaal, maar komt dit nu niet goed naar voren binnen Google? Of is jouw merk nog relatief nieuw en wordt het tijd dat je eens goed geïntroduceerd wordt? Eind vorig jaar introduceerde Google de Showcase Shopping advertenties. Help iedereen jouw merk en producten te ontdekken en verkennen. Introduceer jezelf! Hoe, wat, waar, waarom? Lees snel verder!
Wat zijn Google Showcase Shopping advertenties?
Voorheen waren de Google Shopping campagnes vrij simpel: aan de hand van een feed kon je adverteren op jouw producten. Hierbij was er een afbeelding, beschrijving en prijs te zien in de advertentie.
Google heeft haar Shopping repertoire wat uitgebreid. De Google Showcase Shopping advertenties zijn een nieuw soort advertentie. Met deze advertenties laat je gerelateerde producten groeperen en samen presenteren. Dit om je merk of bedrijf goed te introduceren. Een soort etalage dus. Wanneer men zoekt naar algemenere termen, zoals boeken of tassen, krijgen ze meerdere beelden te zien.
Hoe zien Google Showcase Shopping advertenties eruit?
De Google Showcase Shopping advertenties worden op dezelfde plek weergegeven: bovenaan in de zoekresultaten. Wel op een andere manier. Zie hieronder een voorbeeld van hoe de Showcase Shopping advertentie eruit kan zien.
Bron: Seroundtable.com
Hoe werken Google Showcase Shopping advertenties?
Wanneer er op Google bredere zoektermen worden gebruikt die geen specifiek merk of product bevatten, is de kans groot dat er een Showcase Shopping advertentie verschijnt. Bijvoorbeeld: sportkleding heren of meubels woonkamer. Doordat er een bredere term wordt gebruikt, suggereert Google dat de gebruikers nog niet heeft besloten welk product het precies wordt. Door Showcase Shopping advertenties te gebruiken, introduceer je jouw merk als een soort etalage aan de gebruiker, terwijl zij een keuze proberen te maken.
Als iemand op de Showcase advertentie klikt, vouwt deze uit met informatie over je merk of bedrijf. Zie ter illustratie hierboven de rechter afbeelding.
Je kunt zelf kiezen welke producten worden weergegeven in de Showcase Shopping advertenties. Presenteer bijvoorbeeld alleen je best verkochte producten of producten die aan een bepaald seizoen verbonden zitten.
Let op: vervang je Shopping campagne niet door alleen Showcase Shopping advertenties. Laat je normale product campagne / advertentiegroep ook lopen. De Showcase advertenties zijn bedoeld voor mensen die nog niet goed weten wat ze willen. De productcampagnes zijn meer direct conversiegericht.
De voordelen van Google Showcase Shopping advertenties
- Helpt mee je merkbekendheid te vergroten. Introduceer je merk aan potentiële klanten.
- Perfect om mensen te bereiken die nog niet weten wat ze precies willen kopen.
- Bepaal zelf welke producten vertoont zullen worden als Showcase Shopping advertenties. Dit hoeft niet je gehele feed te zijn.
Aan de slag met Google Showcase Shopping advertenties
Lijkt jou dit wel wat en ben je zelf al handig binnen Google Ads? Dan maak je de Showcase Shopping advertenties als volgt aan:
- Maak een nieuwe (normale) Shopping campagne aan.
- Kies binnen advertentiegroepen voor Showcase Shopping.
- Voeg de producten toe die je wilt vertonen.
- Maak je Showcase advertentie aan door een header afbeelding, een kop, beschrijving en URL in te vullen.
- Tevreden? Sla de campagne op.
Niet zo handig binnen Google Ads en nog wel wat vragen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder!