4 online marketing tips voor een startende webshop

16 juni 2020 WEBSTRIJD

4 online marketing tips voor een startende webshop

Wat leuk: je gaat je eigen webshop starten! Wat komt daar veel bij kijken, hè? In deze blog geven wij je 4 tips die je het beste meteen kunt doorlopen wanneer je start met je eigen webshop. Op deze manier zorg je er namelijk voor dat alle data (die binnenkomt in je shop) vanaf het begin goed wordt opgeslagen. Hier kun je later veel profijt van hebben!

LET OP: wanneer je dit niet aan het begin instelt, kun je deze data niet meer terughalen.

  1. Zet Google Analytics op je website. 
  2. Zorg dat conversies/aankopen worden doorgemeten in Google Analytics.
  3. Maak doelgroepen aan in Google Analytics.
  4. Installeer een Facebook Pixel op je website.

#1 Google Analytics

Met Google Analytics op je website krijg je inzicht in het aantal bezoekers, leeftijd, geslacht, plaats, welke deel van de website veel wordt bezocht, waar mensen afhaken, of ze een aankoop doen of niet en nog veel meer informatie.

Heb je een WordPress website dan kun je heel makkelijk met een Plugin Google Analytics op je website zetten. Heb je geen WordPress website vraag dan je webbouwer om de Google Analytics Code op je website te plaatsen. 

De voordelen van Google Analytics

  1. Het is gratis.
  2. Je krijgt een duidelijk beeld van wie je bezoekers zijn: leeftijd, geslacht, plaats?
  3. Je ziet precies waar je bezoekers vandaan komen: Facebook, Instagram, Google?
  4. Je krijgt inzicht in waar bezoekers afhaken: homepage, productpagina, winkelmand?
  5. Je kunt zien welke bezoekers een aankoop doen op je website > wie is je klant?

#2 Conversies/aankopen doormeten in Google Analytics

Als je een webshop start, wil je straks natuurlijk weten wie jouw klanten zijn. Om hierachter te komen is het slim om e-commerce tracking in te stellen in Google Analytics.

Via deze link kom je op een duidelijk support artikel vanuit Google waar staat hoe je e-commerce het beste kunt implementeren. Mocht je een webbouwer hebben, dan zouden we aanraden het naar hem door te sturen. Die doet dit met twee vingers in zijn neus! 

#3 Doelgroep in Google Analytics

Als je meteen al doelgroepen aanmaakt in Google Analytics dan beginnen die ‘bakjes’ meteen met vullen. Op deze manier heb je een duidelijke scheiding in je bezoekers. Maak bijvoorbeeld de volgende doelgroepen aan:

  • Websitebezoekers | afgelopen 30 dagen
  • Websitebezoekers | afgelopen 90 dagen
  • Websitebezoekers | afgelopen 180 dagen
  • Mensen die een aankoop hebben gedaan | afgelopen 30, 90, 180 dagen
  • Mensen die de winkelmand hebben bezocht, maar geen aankoop hebben gedaan | afgelopen 7, 14, 30 dagen

Je zou later bijvoorbeeld een advertentie kunnen maken gericht op alle bezoekers die een product in de winkelmand hebben gedaan maar geen aankoop hebben gedaan.

Doelgroepen_Google_Analytics

#4 Installeer het Facebook Pixel op je website

Met het Facebook Pixel worden de websitebezoekers opgeslagen door Facebook en Instagram. Mocht je op een later tijdstip besluiten advertenties te gaan tonen op Facebook of Instagram aan iedereen die je website al eens heeft bezocht, dan zijn al deze mensen in ieder geval al opgeslagen. Hoe je het Facebook Pixel op je website kunt zetten en hoe je doelgroepen kunt aanmaken lees je in deze blog.

Heb je vragen over bovenstaande punten? Neem dan contact op! Wij kunnen je helpen.

, , , , ,