Instagram staat bekend als het platform met de meest betrokken doelgroep. Met haar 525 miljoen gebruikers per maand biedt Instagram jou de kans om een loyale doelgroep op te bouwen dat met jouw bedrijf meegroeit. Ben jij benieuwd hoe jij jouw bedrijf kunt laten groeien door middel van Instagram? In deze blog bespreken wij 5 tips, dus lees snel verder!
Instagram is een zeer doelgericht, visueel marketingkanaal die jou de mogelijkheid biedt om de visuele identiteit van jouw bedrijf te tonen en een relatie op te bouwen met jouw doelgroep. Het platform wordt met de jaren steeds populairder en kan daarom goed ingezet worden om jouw marketingdoelen te behalen. Maar waar begin je? Er worden op het internet ontzettend veel tips gedeeld, waardoor je soms het overzicht kunt verliezen. In deze blog bespreek ik vijf belangrijke tips die jou zullen helpen om jouw bedrijf te laten groeien via Instagram. Natuurlijk zijn er nog heel veel andere tips, maar door het toepassen van deze vijf tips kom jij al een heel eind!
1. Zorg voor een goede eerste indruk
Wanneer een gebruiker op jouw profiel landt, zijn jouw bio en profielfoto het eerste wat hij/zij te zien krijgt. Deze twee aspecten vormen daarom een groot deel van je eerste indruk bij nieuwe bezoekers.
Bekijk jouw profiel eens kritisch. Geeft jouw profielfoto jouw bedrijf (of jouzelf) weer? Heb jij een duidelijke en boeiende beschrijving van jouw producten of diensten? Heb je een link naar je website toegevoegd? Het is goed om deze vragen door te nemen voor jouw bedrijf en kritisch te zijn. Dit zal jou namelijk helpen bij het verfijnen en optimaliseren van jouw Instagram bio.
Benieuwd hoe jij een goede bio moet schrijven? Bekijk dan deze blog: Hoe schrijf je een perfecte Instagram-bio?
2. Post consequent goede en unieke content
Instagram is een visueel marketingkanaal en gebruikers waarderen daarom content die uitspringt en visueel aansprekend is. Om deze reden is het belangrijk om content te posten die jouw merk op een unieke manier presenteert en tegelijkertijd jouw publiek interessante informatie biedt. Door middel van gratis fotobewerkingsapps kun jij jouw foto’s bijvoorbeeld een professionele kwaliteit geven en jezelf onderscheiden van de concurrent.
Daarnaast is het belangrijk om consequent te posten. Gemiddeld is dit 3 keer per week, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om vaker te posten. Mensen kopen producten en diensten van bedrijven die zij (en hun vrienden) vertrouwen. De manier om een relatie met potentiële klanten op te bouwen is door jouw content consequent te posten.
Door middel van tools kun jij gemakkelijk jouw berichten vooruit plannen. Op deze manier houd jij jouw Instagram feed up to date en hoef jij niet elke bezig te zijn met jouw posts. Wil jij meer weten over tools die jou kunnen helpen bij het inplannen van Instagram berichten? Lees dan deze blog over de top 3 planners voor Instagram posts.
3. Maak gebruik van hashtags
Optimaliseer jouw inhoud door leuke onderschriften te schrijven en sterke hashtags toe te voegen. Hashtags ordenen en presenteren inhoud zodat gebruikers hun interesses gemakkelijk kunnen vinden (en volgen). Denk aan hashtags als wegwijzers die jouw potentiële klanten naar jouw pagina leiden. Let op: wanneer je hashtags toevoegt aan jouw post is het belangrijk dat je onderzoek doet om ervoor te zorgen dat je hashtags gebruikt die niet alleen je merk beschrijven, maar waar ook naar wordt gezocht op Instagram.
4. Volg, like en reageer op relevante mensen voor jouw onderneming
Om jouw onderneming te laten groeien via Instagram is het erg belangrijk dat jij de juiste mensen volgt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het volgen van mensen en ondernemingen uit jouw niche. Zij kunnen jou enorm helpen bij het opdoen van inspiratie voor jouw bedrijf. Bovendien helpt het volgen van deze mensen jou om jouw netwerk te verbreden. Bekijk het zo: steun andere ondernemingen zoals jij wilt dat zij jouw bedrijf steunen.
Naast het volgen van andere ondernemers/ondernemingen is het ook erg belangrijk om mensen te volgen die onderdeel uitmaken van jouw doelgroep. Om dit te doen, moet je uitzoeken waar je doelgroep rondhangt op Instagram. Stel jij verkoopt kleding en jij bent op zoek naar mensen uit jouw doelgroep. Pagina’s die inspiratie delen over outfits zouden in dit geval een goede plek zijn waar jouw doelgroep rondhangt. Het volgen van mensen uit jouw doelgroep en het reageren op hun berichten leidt er vaak toe dat deze gebruikers jouw profiel zullen bezoeken. Als jij jouw klanten aanspreekt, is er een grote kans dat ze jou terug gaan volgen en zelf terug gaan reageren. Hoe meer authentieke betrokkenheid je krijgt, hoe beter.
5. Zet Instagram advertenties in
Wanneer jij met jouw bedrijf een breder publiek wilt bereiken of meer naamsbekendheid op wilt bouwen, is het inzetten van Instagram advertenties een belangrijke stap. Instagram-advertenties bieden een natuurlijke manier om gebruikers aan te moedigen meer te weten te komen over jouw bedrijf, dienst of product. Een van de voordelen van adverteren via Instagram is dat het zich heel specifiek kan richten op een bepaalde doelgroep. Daarnaast biedt het jou nieuwe inzichten in wie er geïnteresseerd is in jouw producten of diensten en kun jij deze kennis zo weer toepassen om jouw Instagram strategie te optimaliseren. Zie het inzetten van advertenties als de kers op de taart. Wanneer jij een sterke en authentiek pagina hebt opgebouwd, kun jij advertenties inzetten om die aan een groter publiek te tonen.