Hoe schrijf je een perfecte Instagram-bio? Volg deze 8 stappen

23 december 2020
23 december 2020 Lisa Vonk

Hoe schrijf je een perfecte Instagram-bio? Volg deze 8 stappen

Je Instagram-bio is je visitekaartje, portfolio en vaak zelfs de startpagina van je website, allemaal verpakt in één. Met slechts enkele seconden om een geweldige eerste indruk te maken, is je Instagram-bio een van de beste manieren om Instagram-bezoekers om te zetten in volgers. Begin 2021 goed met een perfecte Instagram-bio!

Wat is er nodig om een perfecte Instagram-bio te maken? Volg onderstaande 8 stappen voor een aantrekkelijk Instagram visitekaartje en zet bezoekers om in volgers.

Stap 1: gebruik je Instagram-bio om je ideale doelgroep aan te spreken

Een goede Instagram-bio legt in een paar korte zinnen of opsommingstekens uit wat je doet. Met een goed ingerichte bio kun je je op jouw ideale doelgroep richten, zodat nieuwe bezoekers direct begrijpen waar jij en jouw bedrijf voor staan. En als ze het leuk vinden wat ze zien, is de kans groter dat ze op de volgknop tikken.

Je kunt je in je Instagram-bio tekst ook richten op hoe je je community helpt of inspireert, door het meer over hen te laten gaan dan over jou. Zie het als een bedrijfspitch van 150 karakters. Je wilt jouw doelgroep rechtstreeks aanspreken, je onderscheiden van de concurrentie en een beetje persoonlijkheid toevoegen.

Stap 2: gebruik het naamveld voor je belangrijkste zoekwoorden

Wist je dat het naamveld in je bio volledig gescheiden is van je gebruikersnaam? Het naamveld is een waardevolle SEO-functie: je kunt het aanpassen in je Instagram-bio om nog meer mensen te bereiken terwijl ze in de app zoeken. Het gebruik van gerichte zoekwoorden in plaats van je gebruikersnaam in dit veld is een goede stap om jouw merk of bedrijf beter vindbaar te maken voor potentiële nieuwe volgers.

Brainstorm dus eerst over de zoekwoorden waarnaar jouw ideale klant zou kunnen zoeken op Instagram. Dit kan jouw branche zijn of bijvoorbeeld de producten die je verkoopt. Zodra je de juiste zoekwoorden heeft gevonden, plaats je ze in het naamveld. Je kunt ook een combinatie maken van jouw naam en zoekwoord, zoals wij hebben gedaan:

webstrijd instagram profiel

Stap 3: Tag gerelateerde accounts en deel de hashtag van je merk in je Instagram-bio

Dankzij een Instagram-update in 2018 worden gebruikersnamen of hashtags in je Instagram-bio klikbare links. Dit geeft je de mogelijkheid om zustermerken te promoten, het Instagram-account van je oprichter onder de aandacht te brengen of verkeer naar je merk-hashtag te leiden. Een bedrijf die hier goed gebruik van maakt is Hashtag Workmode:

instagram bio hashtag workmode

Stap 4: voeg een link toe aan je Instagram-bio

Je hebt de mogelijkheid om één link in je Instagram-bio toe te voegen. Deze kan naar een externe website kan leiden. Gebruik deze mogelijkheid ook. Dit kan jouw eigen website zijn, maar ook een Linkinbio pagina. 

Stap 5: voeg een call-to-action toe voor de link in je Instagram-bio

Aangezien Instagram je maar één link op je profiel geeft, is het een goed idee om de laatste regel tekst te gebruiken om gebruikers te vertellen waarom ze op die link moeten klikken. Wat staat hun te wachten? 

Wees niet bang om emoji’s te gebruiken om meer ogen naar de link in je Instagram-bio te trekken. Ze zorgen ervoor dat jouw link opvalt en geeft je profiel een persoonlijk tintje.

Youri Meuleman past dit in zijn bio goed toe:

Instagram bio Youri Meuleman

Stap 6: voeg je contactgegevens toe aan je Instagram-bio

Als je wilt dat je Instagram-profiel een one-stop-shop is voor nieuwe bezoekers, wil je het ze gemakkelijk maken om contact met je op te nemen of je locatie te vinden. Een van de beste manieren om dat te doen, is door over te schakelen naar een Instagram-bedrijfsprofiel. Dit biedt je de mogelijkheid om belangrijke contactgegevens rechtstreeks aan je Instagram-bio toe te voegen.

Stap 7: Kies de perfecte Instagram-profielfoto

Een foto zegt meer dan duizend woorden, en je Instagram-profielfoto kan tienduizend woorden waard zijn, omdat dit vaak een van de eerste dingen is die we opmerken.

Als je een bedrijf op Instagram bent, kan het gebruik van je logo (of een deel van je logo) als profielfoto helpen bij je merkherkenning op de lange termijn. Aan de andere kant, als je een ondernemer bent, zoals een fotograaf, strateeg of levenscoach, wil je misschien een foto van jezelf gebruiken als je Instagram-profielfoto. Zo stel je jezelf meteen aan bezoekers voor.

Stap 8: Gebruik de highlights van Instagram stories in je Instagram-bio

Onderaan je bio kun je highlights toevoegen. Hier kun je Instagram stories aan toevoegen die worden afgespeeld als iemand erop klikt. Denk goed na wat je hier wilt vertellen om jouw bedrijf goed te presenteren. Je kunt informatie over je merk delen, je team onder de aandacht brengen en nog veel meer. Maak het vooral persoonlijk!

Nadat je de highlight van je Instagram stories hebt gemaakt, is het tijd om de finishing touch toe te voegen: omslagafbeeldingen!

Erika de Ridder van FAB marketing past alle punten goed toe: 

Fab marketing instagram bioKlaar! Je hebt nu de perfecte Instagram-bio

Hopelijk heb je alle voorgaande stappen succesvol kunnen doorlopen. Mocht je hier nog vragen over hebben, kun je altijd contact met ons opnemen. Je Instagram bio is nu ook klaar om wat advertenties op los te laten om meer bereik te genereren. Ook hier helpen wij je graag bij!

, , , ,