Instagram post inplannen: Top 3 planners

21 augustus 2020 Lisa Vonk

Instagram post inplannen: Top 3 planners

Binnen Instagram is het als bedrijf belangrijk om zichtbaar te zijn voor je doelgroep. Je wilt graag consistent aanwezig zijn op de tijden dat je doelgroep ook online is. Toch ben je zelf niet altijd in de gelegenheid te posten. De oplossing? Het gebruik van een Instagram planner. Een tool om jouw berichten te plaatsen wanneer je wilt. Maar welke moet je dan kiezen? In dit artikel lees je meer over onze Top 3 Instagram planners. De voor-, maar ook de nadelen. Zodat jij de beste keuze kan maken voor jouw bedrijf.

Door het grote aanbod in Instagram Schedulers zie je door de bomen het bos niet meer. Wat zijn de (gratis) favorieten? Welke tool is handig voor jouw bedrijf? In dit artikel beschrijven we de werking en kosten van onze drie favorieten: Later, Buffer en Hootsuite. 

Later

Te beginnen met Later. Onze nummer 1 en tool waar wij momenteel gebruik van maken. Erg positief over en zeer aan te raden!

Wat is Later?

Later is een Instagram planning platform die je kunt gebruiken op zowel desktop als mobiel.

Voordelen Later

Naast dat je posts en stories in kunt plannen, biedt Later meer functies aan. Hiervoor moet je echter wel betalen. Gelukkig niet zoveel, dus dat doen we dan maar en het is de moeite waard!

Een van de handige functies van Later is dat je hashtag onderzoek kunt doen. Je krijgt hierbij meer inzicht in welke hashtags voor jou relevant zijn en je kunt deze hashtags opslaan zodat je ze zelf niet meer hoeft te typen. Je ziet daarnaast ook gemakkelijk hoe je posts er in je feed uit komen te zien met de preview modus.  Verder kun je via Later een link in bio maken, Later laten onderzoeken welke tijd het beste voor jou is om te posten en een notificatie ontvangen wanneer je post is gepost.

Na wat rondsnuffelen in de Later Analytics word je ook nog wat wijzer van al het posten en om nog slimmer te worden, biedt het platform tot slot nog wat handige trainingen aan. Dit om jouw social media nog beter te kunnen managen met Later.

Nadelen Later

Je kunt bij het inplannen van de posts geen carrousels opmaken of video’s gebruiken. Daarbij kun je bij de gratis en eerst betaalde versie maar 1 user toevoegen. Zo kun je er niet met een aantal collega’s in, tenzij je de inloggegevens deelt.

Kosten van Later

In principe is Later in eerste instantie gratis. Mocht je er meer uit willen halen, dan zijn de premium accounts beschikbaar vanaf $9/maand.

Buffer

Misschien ken je buffer van Twitter en Facebook, maar hier kun je tegenwoordig ook Instagram posts mee inplannen.

Wat is Buffer?

Buffer is een publishing tool voor social media berichten. Beschikbaar voor o.a. Instagram Business accounts. 

Voordelen Buffer

Met Buffer kun je zeer gemakkelijk posts inplannen. Het gebruikersgemak is een van de grote voordelen van deze app. Ben je nieuw? Dan snap je binnen 5 minuten wat deze app kan. Lekker makkelijk!

Naast de standaard functie posts inplannen, biedt het platform niet onwijs veel meer aan. Logisch, zo blijft het platform ook lekker simpel en makkelijk. Ze hebben gelukkig wel nog Analytics (binnen de betaalde functie) zodat je kunt kijken welke tijden voor jou goed werken en welke posts het goed hebben gedaan, maar daar blijft het wel een beetje bij.

Nadelen Buffer

Net zoals bij Later, kun je geen video’s en carrousels inplannen. Je werkt alleen met foto’s. Verder is het overzichtelijk dat Buffer niet zoveel aanbiedt, maar dit beperkt natuurlijk ook de mogelijkheden.

Kosten van Buffer

Ook hier kun je gratis beginnen. Betaalde accounts zijn er vanaf $10/maand.

Hootsuite

En tot slot waarschijnlijk de bekendste onder de alle social media tools: Hootsuite.

Wat is Hootsuite?

Hootsuite is een social media tool, waarbij je via 1 dashboard op social media platforms kunt publiceren.

Voordelen Hootsuite

Hootsuite is lekker compleet. Je kunt op meerdere platforms tegelijk publiceren, zelfs op meerdere Instagram accounts en met meerdere collega’s in het account zitten (dit wel tegen betaling). Er worden verder ook netjes statistieken bijgehouden om jouw social media inspanningen te verbeteren. Daarnaast is er een gratis versie voor max. 3 accounts en mocht je meer willen, wordt het niet duur.

Mocht je helemaal all the way willen gaan, dan biedt Hootsuite zelfs nog 5 social media certificaten aan, 24/7 support, exporteerbare rapporten en een 1 uur van 1-on-1 onboarding.

Nadelen Hootsuite

Net zoals bij Later en Buffer moeten video’s nog handmatig worden geplaatst. Je kunt er wel video’s mee inplannen en krijgt dan een melding wanneer je het zelf ‘moet’ publiceren. 

Kosten van Hootsuite

Ook Hootsuite heeft een gratis versie. Wil je er meer uithalen dan kun je je subscription uitbreiden naar professional plannen vanaf $19/maand.

Aan de slag met het inplannen van je posts

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen bij het maken van een keuze voor een social media planning tool. Mocht je hier nog over willen sparren, dan weet je ons te vinden!

, , , , , , ,