5 Redenen Waarom E-mail Marketing Onmisbaar Is

13 oktober 2021 Lotte van Breda

5 Redenen Waarom E-mail Marketing Onmisbaar Is

Waarom is e-mail marketing onmisbaar? E-mail marketing is de beste manier om in contact te komen en te blijven met klanten voor bedrijven vinden digitale marketing experts. Volgens de online marketeers is e-mail hét communicatiemiddel tussen ondernemingen en publiek.

1. E-mail is het Meest Gebruikte Communicatiemiddel

Ken jij iemand die geen e-mail heeft of gebruikt? Waarschijnlijk niet. Iedereen e-mailt, dus waarom zou je dit dan niet gebruiken? E-mail is een goede manier om in contact te komen én te blijven met je klanten.

Hier een aantal weetjes:  

  • Er zijn 3x zoveel e-mailaccounts dan Facebook en Twitter accounts samen
  • De hele wereld gebruikt e-mail en dit worden er alleen maar meer. 
  • 72% van de mensen ontvangt het liefst promotionele content via de mail dan via andere media.

Het is daarom aan te raden om e-mail marketing te gebruiken als onderdeel van je digitale marketing. Als je e-mail niet gebruikt als onderdeel van je online marketing strategie, mis je een belangrijk communicatiemiddel.

Mensen willen altijd goede informatie, interessante updates of aanbiedingen ontvangen. Dit kun je allemaal aanbieden via de mail.

Hierbij kunnen mails heel eenvoudig doorgestuurd worden. Zo is de kans groot dat als je e-mails worden gedeeld, daar kunnen weer nieuwe abonnees uit komen en daaruit weer nieuwe klanten.

 

2. E-mail Berichten Worden Zeker Ontvangen

Het wordt steeds lastiger om de naamsbekendheid van je merk te vergroten via social media. Social media platformen veranderen voortdurend hun algoritmes, zodat je volgers je berichten steeds moeilijker te zien krijgen.

Het komt erop neer dat je (steeds meer) moet gaan betalen om je berichten onder de aandacht te krijgen. Met e-mail daarentegen ben je er zeker van dat je ontvangers je boodschap ontvangen.

Het is dus zeker de moeite waard om te investeren in een e-mail lijst, want je bent de eigenaar van deze lijst met e-mailaccounts.

Het hebben van e-mailadressen is van grote waarde, omdat mensen met het geven van hun e-mailadres aangeven dat ze geïnteresseerd zijn in je content. Dit betekent ook dat je voorzichtig moet zijn met je nieuwsbrieven.

Mensen schrijven zich in om waardevolle informatie te ontvangen en niet om lastig gevallen te worden met op sales gerichte spam.

 

3. E-mail Marketing is Goedkoop en Effectief

E-mails versturen kost niets. Ja, het vergt tijd en energie om een goede mail op te stellen, maar het klikken op verzenden is gratis.

E-mail marketing heeft hele lage kosten. Ongeveer driekwart van de bedrijven die e-mail marketing gebruiken, beweren dat het een geweldige ROI heeft. Onderzoek van ‘Venture Beat’ laat zien dat e-mail marketing 38 x de investering aan ROI behaalt.

Zeker voor kleine bedrijven en ondernemers die geen groot marketing budget hebben is e-mail marketing een hele goede keus. Je kunt met weinig geld enorm veel bereiken. Het is veel goedkoper dan media zoals tv, radio of geprinte advertenties.

 

4. E-mail Marketing is Eenvoudig te Meten

Weten wat wel en wat niet werkt, dat is de sleutel naar succes voor iedere marketing campagne. Met e-mail marketing tools krijg je heel makkelijk inzicht hierin. Je kunt nagaan hoeveel keer de e-mails geopend zijn, op welke links er is geklikt, (CTR) click through rates bekijken, en de afmeldingen voor je nieuwsbrieven bekijken.

Het is belangrijk dat je de prestaties van je e-mail campagnes bijhoudt, zodat je deze kunt aanpassen en verbeteren. Maak daarom gebruik van de data om tot waardevolle inzichten te komen.

En bekijk je e-mail campagnes ook over een langere periode en niet alleen van campagne tot campagne. Doe eens een stap terug en kijk naar het engagement wat behaald wordt.

Wat voor resultaten behaalt je e-mail marketing strategie? Waarom worden de e-mails geopend en hoe komt het dat er wordt doorgeklikt ?

Dit is allemaal informatie waarmee je je e-mail strategie kunt optimaliseren. Het gaat erom dat je je lezers beter begrijpt en waar zij behoefte aan hebben. Hiermee kun je je e-mail campagnes verbeteren en waardevolle content leveren.

 

5. Met E-mail Marketing kun je doelgericht te werk gaan

Met e-mailmarketing kun je zeer doelgericht berichten versturen naar je ontvangers. Je kunt je publiek segmenteren en opdelen, zodat je persoonlijke en op maat gemaakte e-mails kunt versturen.

Zo kun je potentiële klanten de juiste content geven die ze helpt naar de volgende stap binnen het aankoopproces. 

Voor e-mail marketeers is het belangrijk hierop in te spelen, omdat dit de kans geeft om doelgerichte berichten te versturen. Door je ontvangers te verdelen in verschillende categorieën kun je effectiever e-mails zenden en beter inspelen op de behoeften en wensen van je klanten.

E-mail marketing is meetbaar, betaalbaar en zeer belangrijk voor iedere onderneming. Het geeft bedrijven de mogelijkheid om direct in contact te komen én te blijven met hun klanten.

Een goede e-mail marketing strategie is onmisbaar voor het behalen van je (digitale) marketing doelen.

Wil jij e-mail marketing gaan inzetten voor alle aankomende feestdagen? Bekijk dan nu onze blog met de inhaakkalender van het najaar en bereid je alvast goed voor.

“There’s no Holy Grail to content marketing, but if there was one, it would be the email subscriber.” – Joe Pulillizi

 

,