Black Friday komt eraan. Hoewel in 2017 maar 14% van de Nederlanders hier vanaf wist, is inmiddels de helft van Nederland bekend met deze dag. Online verkopen gaan op deze dag door het dak en nagenoeg alle retailers doen tegenwoordig mee. Ofwel, als webshop kun je Black Friday niet meer aan je voorbij laten gaan. Hoe kun je op Black Friday aankopen stimuleren? In deze blog vind je 5 tips om op Black Friday het aantal aankopen op jouw webshop de lucht in te laten schieten!
Wat is Black Friday, wat is de verwachting hiervan in 2021 en hoe pak je het in het algemeen aan? Dat vind je in deze eerder geschreven blog. Hieronder vind je 5 tips om de aankopen in jouw webshop te stimuleren op Black Friday.
-
Maak gebruik van een countdown timer
“Tik tok, de deal loopt over 5 uur af! Shop nog snel jouw favoriete item met 20% korting”. Paniek! Hier krijg je het zelf ook benauwd van toch? Je wilt de deal niet missen. Een goede overtuigingstechniek is de countdown timer. Hoe plaats je deze op je webshop? Binnen WordPress pak je het zo aan.
-
Maak gebruik van schaarste
“Nog 4 items op voorraad”. Het gouden schaarsteprincipe van Cialdini. Je moet het snel kopen, anders ben je te laat en is het uitverkocht. Uit onderzoek blijft dat als er weinig van iets is, we het sneller willen hebben. Natuurlijk zorg je er het liefst voor dat je oneindig voorraad hebt voor alle vraag op Black Friday, maar dit is in ieder geval een techniek om die oneindige voorraad sneller de deur uit te krijgen.
-
Zorg dat de website snel laadt
64% van de bezoekers gaat de volgende keer naar een concurrent van je wanneer je webshop langzaam laadt. Zeker wanneer bezoekers via hun telefoon een webshop openen zijn ze heel ongeduldig. Het blijkt dat ⅓ van de bezoekers een (mobiel) bezoek afbreekt wanneer de website niet binnen 3 seconden laadt. Deze kans wordt per seconde groter. Ofwel, een langzame webshop kost jou je klanten en dus omzet.
-
Maak gebruik van warme kleuren
Stuur je bezoekers door middel van kleuren. Warme kleuren, zoals oranje en rood, trekken sneller aan dan koudere kleuren, zoals groen en blauw. Zo kun je ook mooi primaire en secundaire acties van elkaar onderscheiden. Een mooi voorbeeld is de ‘Toevoegen aan winkelmand’- of de direct ‘Nu kopen’-button. Wil je dat je bezoeker direct afrekent? Stimuleer dan de ‘Nu kopen’-button met een opvallende warme kleur en houd de winkelwagen button wat meer op de achtergrond. Houd verder wel rekening met de logische associaties van kleuren. Een groene button met het woord ‘Stoppen’ erop is niet handig.
-
Zorg voor een mobile responsive website
Op welk apparaat shop jij het vaakst? Via je telefoon of een computer? Grote kans dat je meestal op je telefoon zit wanneer je een webshop bezoekt. Hoe irritant is het dan als de website niet goed uitgelijnd is of bepaalde buttons niet meewerken? Een groot deel van de aankopen op Black Friday komen vanaf mobiele apparaten. Zorg er dus voor dat jouw webshop er goed uitziet op telefoons en dat alles werkt! Check check, dubbelcheck!
Succes met je webshop op Black Friday!
Is jouw webshop er klaar voor om meer aankopen te stimuleren en wil je nu ook meer publiek trekken? Wij helpen je graag met adverteren op social media of Google. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.