Black Friday 2021: de verwachting en aanpak

8 oktober 2021 Lisa Derks

Black Friday 2021: de verwachting en aanpak

Vorig jaar steeg de omzet van Black Friday wereldwijd met 36%. Door de corona pandemie was het drukker dan ooit tevoren. Wat zijn de verwachtingen voor dit jaar? En hoe pak je dit als bedrijf of online marketeer aan? Je leest het allemaal in deze blog.

Black Friday 2021: 26 november

Black Friday vindt altijd plaats in november. Dit jaar vindt Black Friday plaats op 26 november. De laatste vrijdag van de maand. Black Friday 2021 wordt gevolgd door Black Friday Weekend (zaterdag en zondag uiteraard) en Cyber Monday (de naam zegt het al: op de maandag erna). Lees hier meer over alle inhaakmomenten van het najaar. De meeste bedrijven starten al met hun kortingen op de maandag vóór Black Friday. De korting betreft gemiddeld 20%.

Black Friday 2021: de verwachtingen

Black Friday 2020

Black Friday 2020 was bizar! Door de pandemie zaten veel mensen thuis, waardoor het online de lucht in schoot. De winkels waren wel open, maar toch kochten een stuk minder mensen wat in fysieke winkels (-13%). Het werd alsnog een chaos door alle drukte na een lange tijd stilte, maar de verkopen namen vooral online toe. De sectoren die vorig jaar het meest populair waren, zijn Elektronica, Entertainment en Health & Beauty. Eén ding is zeker: 2020 zullen we niet snel vergeten.

Black Friday 2021

Wat zijn de verwachtingen voor Black Friday 2021? Volgens onderzoek van Adobe Analytics zal er weer vooral geshopt worden via: Mobiel en Google Search. En dat laatste dan met name via betaald zoekverkeer, gevolgd door affiliate en verwijzingen van partners. Vorig jaar was Mobiel verkeer voor 39% verantwoordelijk van alle aankopen in november en december en Google Search voor 45%. Ook stegen de inkomsten per transactie op de website met ongeveer 10%. Deze data van vorig jaar zorgt voor dezelfde verwachting voor Black Friday 2021. Hoe druk het online weer wordt, weten we natuurlijk nog niet, maar het zal hoe dan ook weer een groot festijn worden!

Black Friday 2021: tips en tricks

Vorig jaar speelden we hier ook al op in met een blog, en de tips voor dit jaar zijn grotendeels hetzelfde gebleven. Daarom een korte herhaling van de algemene tips:

Zorg er deze Black Friday periode op je website in ieder geval voor dat jouw:

  • Populaire producten op geen enkel moment out-of-stock zijn. Je wilt er toch zoveel mogelijk uithalen, of niet?
  • Voorraad altijd up-to-date is, zodat je geen mensen achteraf hoeft te teleurstellen.
  • Bestelproces vlekkeloos verloopt. Een koper haakt zo weer af.
  • Webdesign mobiel vriendelijk is. Je las het net al: mobiele apparaten zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de online verkopen. Hoe belangrijk is het dan ook om een mooie en goed functionerende mobiele website te hebben.

Naast deze algemene tips, hebben we natuurlijk ook nog een online marketing tips voor Black Friday 2021 (een aantal hiervan golden ook voor Black Friday 2020 natuurlijk):

  • Val op met je advertenties. Tussen alle online drukte is het van groot belang om op te vallen. Maak gebruik van fellere kleuren, een leuke video of gekke teksten. Bedenk het maar…
  • Zorg ervoor dat je advertenties te allen tijde relevant zijn, zodat er geen sprake is van teleurgestelde klanten.
  • Adverteer op social media om volledig in contact te komen met jouw klanten. En dan met name: ben actief via Facebook en Instagram Shops!
  • Zorg ervoor dat jouw advertentieteksten op productniveau nauw aansluiten op jouw producten en varianten, zodat de kosten per klik zo laag mogelijk blijven. Hierbij laat je jouw klanten direct weten wat ze kunnen verwachten.
  • Blijf de concurrentie voor met jouw prijzen en strategieën. Zorg altijd voor gedetailleerde afbeeldingen van jouw producten.
  • Zorg dat je over meerdere kanalen goed aanwezig bent. 
  • Maak gebruik van remarketing om eerder geïnteresseerden snel terug te halen.
  • Zorg voor een duidelijk en makkelijk retourbeleid. Trek die klanten nog sneller over de streep!

Haal alles uit Black Friday 2021!

En wil je tot slot nog een aantal handige targetingopties of mogelijkheden vanuit Facebook en Google zien? Lees dan ook gauw nog even onze blog van vorig jaar. Heb je hulp nodig bij het adverteren rondom Black Friday? Neem dan contact met ons op

,