Stoom je klaar voor Black Friday 2020

15 oktober 2020 Lisa Vonk

Stoom je klaar voor Black Friday 2020

Begin 2020 hadden we allemaal nog geen idee. Het zou een prachtig jaar worden… Maar toen begon de corona crisis. Winkels moesten sluiten en het online shoppen ontplofte. De wereld is veranderd, maar Black Friday gaat gewoon door. Dit jaar wel drukker dan ooit! Hoe pak je Black Friday 2020 slim aan?

Black Friday 2020 wordt een Black Friday zoals we deze nog niet eerder hebben gezien. Social distancing is over de hele wereld van belang, veel winkels hebben zich moeten sluiten en mensen zijn banger geworden om fysiek te winkelen. Hierdoor is jouw online aanwezigheid als bedrijf belangrijker dan ooit!

Op het moment dat de corona crisis er echt inhakte, kozen steeds meer consumenten ervoor om online te gaan bestellen. Sterker nog, afgelopen 14 april werd daardoor in die periode de drukste dag in e-commerce land. Deze dag overtrof zelfs Black Friday 2019. Moet je nagaan! En dat was nog maar het begin van deze periode. Begin april gaf al 20% aan meer online te besteden; inmiddels is dit percentage al gestegen naar de 35-40%. De online wereld ontploft! Het succes online begon bij de supermarkten en take away shops. Dit werd opgevolgd door de huis- en tuinartikelen branche. Wat wordt de volgende booming branche?

De vraag online is enorm, het aanbod is gegroeid en daarmee (helaas) ook de concurrentie. Hierdoor zullen je voorbereidingen voor Black Friday er wat anders uitzien dan je gewend bent. Volgens Adobe Analytics zal de verkoop van Black Friday en Cyber Monday met bijna 20% toenemen vergeleken met 2019. Ook is de consument niet van plan snel terug te keren naar fysieke winkels. Hoe val je nog op in alle online drukte? Hoe speel je in op het ‘nieuwe normaal’?

Black Friday 2020: 27 november

Black Friday 2020 valt op de vrijdag na Thanksgiving, ofwel 27 november. De Black Friday gekte ‘eindigt’ met Cyber Monday, op maandag 30 november. Lees in dit artikel meer over alle komende feestdagen. De meeste bedrijven starten echter op de maandag voor Black Friday met hun kortingen, namelijk op maandag 23 november. Hierdoor lopen de acties (meestal rond de 20% korting op alles) van maandag 23 t/m 30 november. Al over een maand dus. It’s almost showtime!

Black Friday 2020 Tips & Tricks

Doordat de focus dit jaar extra op online in plaats van offline ligt, zullen er naar verwachting ook meer advertenties rondgaan dan hiervoor. Hierdoor is het van groot belang dan de juiste promoties de juiste mensen op het juiste moment bereiken. Voor grotere bedrijven met veel producten wordt hierdoor een data automatiseringstool, zoals Channable, bijna noodzakelijk. 

Zorg er deze Black Friday periode op je website in ieder geval voor dat jouw:

  • Populaire producten op geen enkel moment out-of-stock zijn. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk uit deze feestdagen halen. 
  • Voorraad altijd up-to-date is, zodat je geen mensen achteraf hoeft te teleurstellen.
  • Bestelproces vlekkeloos verloopt. Het is echt van groot belang dat dit zo vloeiend mogelijk verloopt. Er is genoeg ander aanbod, dus een potentiële klant is bij enige tegenslag ook zo weer weg.
  • Webdesign mobiel vriendelijk is. Doordat veel mensen via hun telefoon op advertenties klikken, moet jouw site er op mobiel ook net zo mooi uitzien en goed functioneren als op desktop.

Black Friday 2020: Doelgroep Onderzoek

Verder is het belangrijk dat je vooraf onderzoek hebt gedaan naar jouw doelgroep. Hoeveel geven zij gemiddeld uit? Waaraan geven zij vooral geld uit? Een mooi voorbeeld: 

De 35-44-jarige Britse man zal deze feestdagen £ 261 uitgeven. 53% van dat budget zal naar elektronica gaan. Ofwel, £138 zal worden besteed aan geschenken in de elektronica / technologie sector.

Vorig jaar had PWC onderzocht dat in Nederland het meeste geld tijdens deze periode werd gespendeerd aan:

  1. Fashion (46%)
  2. Elektronica/technologie (46%)
  3. Kinderkleding (26%)

Black Friday 2020: Online Marketing Advertentie Tips

Naast dat jouw website tip top in orde moet zijn, moeten jouw online campagnes natuurlijk ook goed zijn ingericht en aansluiten op jouw doelgroep. Hieronder vind je 8 handige tips voor jouw online marketing campagnes:

  1. Val op met je advertenties. Een simpele ‘saaie’ afbeelding valt weg in de menigte. Zo zijn virtuele catwalks opgedoken om op te vallen in de fashion branche. Video’s zijn sowieso een effectieve manier om op te vallen in een social media feed.
  2. Zorg ervoor dat je advertenties te allen tijde relevant zijn, zodat er geen sprake is van teleurgestelde klanten.
  3. Adverteer op social media om volledig in contact te komen met jouw klanten, zeker als je niche (sport)producten verkoopt.
  4. Zorg ervoor dat jouw advertentieteksten op productniveau nauw aansluiten op jouw producten en varianten, zodat de kosten per klik zo laag mogelijk blijven. Hierbij laat je jouw klanten direct weten wat ze kunnen verwachten.
  5. Neem desktops ook mee in jouw apparaat targeting. Doordat veel mensen op afstand werken, is dit apparaat ook weer aantrekkelijk naast mobiele apps.
  6. Blijf de concurrentie voor met jouw prijzen en strategieën. Zorg altijd voor gedetailleerde afbeeldingen van jouw producten.
  7. Zorg dat je over meerdere kanalen goed aanwezig bent. Amazon is bijvoorbeeld interessant voor de huis- en keukenspullen, maar Instagram, Pinterest en Google Shopping ook.
  8. Maak gebruik van retargeting om eerder geïnteresseerden snel terug te halen.

Nog wat inspiratie opdoen voor opvallende campagnes? Dan is dit artikel van Later wat voor jou!

Black Friday 2020: Handigheden vanuit Google en Facebook

Om alle adverteerders een handje te helpen, hebben Google en Facebook ook nog een aantal handigheden bedacht. Zo kun je binnen Google campagnes gemakkelijk Black Friday in-market doelgroepen targeten:

In-market-doelgroepen Google over Black Friday

Binnen Facebook kun je gebruik maken van een zelfgemaakte online aanbieding, of inspelen op de Black Friday en Cyber Monday interesses.

aanbiedingen Facebook

gedetailleerde targeting facebook black friday

Haal alles uit Black Friday 2020

Ofwel, genoeg mogelijkheden en zaken om aan te denken rondom aanstaande Black Friday. Begin op tijd, zodat alles klaar staat op maandag 23 november en je het meest uit jouw online campagnes kunt halen!

Heb je nog vragen hierover? Of hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder!

, , , , ,