Online marketing kanalen: SEA, SEO, Email, Affiliate en meer

14 december 2020 Iselle van Ginkel

Online marketing kanalen: SEA, SEO, Email, Affiliate en meer

In deze blog leg ik kort uit welke online marketing kanalen er zijn, wat ze inhouden en wat de voor- en nadelen zijn van het inzetten van deze kanalen. Ben jij van plan om in 2021 online marketing in te zetten, maar weet je niet precies wat alles inhoudt? Lees dan snel verder. 

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ook meerdere online marketing kanalen die naar jouw website leiden. Maar via welke wegen is het allemaal mogelijk om jouw website te bezoeken? 

Online marketing kanalen:

WEBSTRIJD_onlinemarketingkanalen_

Wat is SEA?

Het online marketing kanaal SEA staat voor Search Engine Advertising. Ook wel Paid Search genoemd. Onder Paid Search wordt al het betaalde verkeer gerekend. Dus eigenlijk alle klikken die naar jouw website komen waar jij voor hebt betaald door het inzetten van een advertententie. Wil je meer weten over Google Ads? Bekijk de begrippenlijst in deze blog.

Voordelen van SEA

  1. Er komen snel meer bezoekers naar je website
  2. Binnen korte tijd een groot publiek informeren van acties
  3. Je kunt zelf je advertentieteksten maken en aanpassen
  4. Wijzigingen zijn direct zichtbaar in Google

Nadelen van SEA

  1. Het kost geld 
  2. Advies om het dagelijks te blijven monitoren en optimaliseren
  3. Je hebt kennis nodig om het op te zetten en te onderhouden

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Vaak wordt dit ook wel organisch verkeer genoemd. Wanneer je bijvoorbeeld kijkt in de Google zoekmachine zie je vaak eerst 3 tot 4 advertenties en vervolgens verschijnen de organische resultaten. Wil jij je SEO optimaliseren? Bekijk dan onze SEO checklist

Voordelen van SEO

  1. Wanneer je relevante content schrijft en de juiste zoekwoorden hierin verwerkt krijg je gratis verkeer naar je website 
  2. Je zichtbaarheid is niet afhankelijk van marketingbudget, zoals bij SEA
  3. Met SEO heb je vaak een hogere CTR (Click-Through-Rate

Nadelen van SEO

  1. Het kan wel 3-6 maanden duren voordat je resultaat ziet van de aanpassingen
  2. Om SEO goed te kunnen optimaliseren heb je kennis over het vakgebied nodig
  3. De optimalisatie van SEO kost tijd

Wat is Email verkeer?

Het verkeer wat uit Email komt heeft van jou een mail gekregen, met informatie of bijvoorbeeld een actie, en klikt vanuit de mail door naar de website. Emails kunnen verschillende boodschappen omvatten zoals: nieuws, aankoopbevestiging of aanbiedingen.

Voordelen van Email

  1. Het verkeer is gratis
  2. De bezoekers zijn al bekend met het bedrijf
  3. Het verkeer heeft vaak een hoog conversiepercentage
  4. Je kunt mails personaliseren

Nadelen van Email

  1. Wanneer de juiste frequentie niet goed is ingesteld kunnen mails als vervelend ervaren worden
  2. Je mag niet zomaar iedereen mailen
  3. Het is een hele klus om kwalitatieve emailadressen te verzamelen

Wat is Affiliate Marketing?

Wanneer je een stukje tekst op een andere website hebt staan met een link naar jouw website is dit affiliate marketing. In Google Analytics kun je dit vinden onder Referral. Een andere website refereert dus naar jouw website.

Voordelen van affiliate marketing

  1. Je hoeft meestal alleen te betalen wanneer iemand ook daadwerkelijk een aankoop doet, no cure no pay
  2. De links op andere websites zorgen voor een vergroting van je naamsbekendheid
  3. Het zorgt snel voor extra bezoekers aan je webwinkel

Nadelen van affiliate marketing

  1. Het kost veel tijd om andere bedrijven te benaderen die een link willen plaatsen op hun website
  2. Vaak moet er worden betaald voor het plaatsen van een link op een andere website (opstartkosten)
  3. Daarnaast moet je vaak nog betalen voor iedere klik die leidt tot een aankoop.

Wat is Social Media verkeer?

Social verkeer zijn websitebezoekers die binnenkomen via een Social media kanaal, zoals Instagram of Facebook. 

Voordelen van Social Media

  1. Je kunt precies zien welke posts wel en niet goed werken
  2. Mensen die kiezen om je website te bezoeken ‘kennen’ je al via social.
  3. Wanneer je advertenties op social inzet heb je oneindig veel targeting mogelijkheden.

Nadelen van Social Media

  1. Om waardevol verkeer te krijgen vanuit Social Media moet je er veel tijd en energie insteken.
  2. De snelheid van social: jouw post heeft maar een korte tijd om bereik te krijgen.
  3. Tegenwoordig heeft ieder bedrijf social media. Probeer maar eens op te blijven vallen!

Tot slot zie je in Google Analytics nog het verkeer genaamd ‘Direct’. Dit is verkeer wat direct jouw website bezoekt. Dit verkeer is meestal al bekend met jouw website en je ziet dan ook vaak het hoogste conversiepercentage onder deze doelgroep.

In deze blog zie je dat online marketing een begrip is wat bestaat uit zoveel verschillende onderdelen, in deze link een beknopt overzicht. Voor ieder onderdeel heb je ook weer experts die jou het beste kunnen helpen. Heb jij nou hulp nodig op een van deze onderdelen, neem dan contact met ons op!

, , , , ,