5 tips om als lokale ondernemer jouw online vindbaarheid te verbeteren

3 december 2020 Iselle van Ginkel

5 tips om als lokale ondernemer jouw online vindbaarheid te verbeteren

Vroeger zag het Nederlandse ondernemerslandschap er totaal anders uit en was online vindbaarheid een term waar we nog nooit van hadden gehoord. Volle winkelstraten met eenmanszaken waar iedereen elkaar kende. Ook veel familiebedrijven waarbij het vanzelfsprekend was dat wanneer je vader slager was jij dat ook ging worden. 

In de jaren 70 kwam de opkomst van de supermarkt en verdwenen er lokale ondernemers. Maar wat blijft het toch fijn om vlees bij de slager te kopen, kaas bij de kaasboer en bloemen bij de winkel op de hoek. Waar mensen werken die elke dag opstaan om hun passie uit te voeren en alle ins en outs weten over hun producten.

Online vindbaarheid, een term die de laatste jaren voor veel bedrijven van levensbelang is geworden. Als ondernemer is het goed om met de tijd mee te gaan en dan kan de online vindbaarheid niet ontbreken. Om niet alleen nu een gezond bedrijf te zijn maar ook in de toekomst. Daarom in deze blog 5 tips om de online vindbaarheid van jouw lokale onderneming te verbeteren.

5 Tips voor betere online vindbaarheid

1. Maak gratis een Google Mijn Bedrijf pagina aan

Om je online vindbaarheid makkelijk te vergroten kun je via Google Mijn Bedrijf een pagina aanmaken. Op deze manier kunnen mensen die online zoeken naar een bedrijf snel zien wat bijvoorbeeld jouw adres is en vervolgens via Google Maps naar jouw winkel navigeren.

GoogleMijnBedrijf_WEBSTRIJD

Hier hebben mensen ook de mogelijkheid om een review achter te laten. Zo kunnen potentiële bezoekers de ervaring van klanten lezen. Reviews helpen om het vertrouwen van de consumenten te winnen. Bijna 80% van de Nederlanders leest eerst een review voordat zij een aankoop doen!

Reviews_WEBSTRIJD

2. Laat een (eenvoudige) website bouwen

Om je online vindbaarheid te verbeteren is het wel handig als er iets is wat vindbaar moet zijn. Naast je bedrijfsvermelding in Google is het goed om een eenvoudige website te laten bouwen. Drie elementen op de website: 

  1. Schrijf kort wie je bent en wat je doet. 
  2. Maak veel gebruik van beeld uit de winkel en van de producten.
  3. Zorg dat de website zowel op mobiel als op desktop goed leesbaar is.

Lees voor meer informatie over het optimaliseren de blog: essentiële punten die niet mogen ontbreken op een website.

3. Maak social media kanalen aan: Facebook en Instagram

Om je online vindbaarheid te vergroten kun je heel makkelijk en ook nog eens gratis een account aanmaken bij Facebook en Instagram

4. Post regelmatig wat er gaande is binnen jouw bedrijf

Het helpt om je online vindbaarheid te verbeteren om hier regelmatig (bijvoorbeeld 2 keer per week) op te posten wat er in de winkel gaande is, welke nieuwe producten er binnen zijn of welke actie er dit weekend aankomt. Zie hieronder een paar voorbeelden. 

Facebook_Lokaleondernemer Post_Lokaleondernemer

5. Zet een advertentie in

Heb je een Google Mijn Bedrijf-, Facebook- en Instagram profiel en een goede website en wil je nog meer bezoekers en interactie? Dan wordt het tijd om je online vindbaarheid te verhogen door middel van advertenties. Je kunt er op Facebook of Instagram voor kiezen om bijvoorbeeld 5km rondom jouw winkel een advertentie te laten zien aan alle mannen en vrouwen tussen de 30 en 65 jaar oud die interesse hebben in koken. Ook kun je gerichte advertenties inzetten op Google. 

Wil je nu online beter vindbaar worden en hulp hierbij nodig hebben. Lees dan eens deze blog over hoe wij te werk gaan. Je kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen.

, , ,