Singles’ Day wordt steeds populairder. Misschien denk je direct: Singles’ Day?! Je bent niet de enige, maar na Black Friday en Cyber Monday is dit in landen als het Verenigd Koninkrijk al één van de grootste winkeldagen. En ook in Nederland wordt dit steeds bekender. Essentieel om hier als bedrijf ook op in te spelen met je marketing. Lees in dit artikel hoe je het aan kunt pakken.
Wat is Singles’ Day?
Singles’ Day is jaren geleden begonnen in China. Hierop wordt, de naam zegt het al, ‘het single zijn’ gevierd. Het omgekeerde van Valentijnsdag dus. De dag valt op 11 november, ook wel 11-11, waarbij de datum zelfs uit alleen maar enen bestaat. Op deze dag is het de bedoeling dat je jezelf verwend. Trakteer jezelf als single zijnde op een cadeau en vier het feit dat je single bent & van jezelf houdt.
Bekendheid Singles’ Day
Ik las ergens een mooie omschrijving: “Singles’ Day is het grootste evenement waar je nog nooit van hebt gehoord.” Voor Alibaba is dit sinds 2019 al de grootste jaarlijkse winkeldag. Het nam in 2020 erg toe en sinds 2021 blijft het verder groeien. Bij de Europeanen nog wat minder bekend, maar ook hier neemt het bewustzijn de afgelopen jaren flink toe. Zo wordt er in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk al voor miljarden verkocht op deze dag.

Bron: Google
Volgens Google wordt er met name gezocht naar ‘Wat is Singles’ Day?’ en ‘Singles Day acties’. Daarnaast zegt Google dat 90% van de aankopen via mobiele apparaten worden gedaan. Ook zij geven aan dat er sinds 2019 een enorme stijging is naar de interesse in deze dag en de omzet die uit deze dag voortvloeit.
Tijd om er zelf ook aan mee te doen!
Meedoen met Singles’ Day in 2024
Omdat Singles’ Day begin november plaatsvindt, lijkt dit het perfecte moment om alvast te beginnen met de kerstuitverkoop.
6 marketing ideeën voor Singles’ Day
- Deals deals deals. Ook op deze dag zijn de consumenten op zoek naar koopjes. Doe dus mee en houd een uitverkoop op een bepaalde categorie of de gehele collectie.
- Promoot producten die het single leven omarmen. Maak hiervoor een aparte landingspagina die in het teken staat van #loveyourself.
- Verwerk je acties weer in je nieuwsbrief. En als je niet meedoet met acties: besteed hier in ieder geval wel wat aandacht aan in je mailing rondom deze dag.
- Pas je header aan op de homepage in het teken van je acties rondom Singles’ Day. Gezien dit nog niet bij iedereen een bekende dag is, is het belangrijk om goed te communiceren wat het voor jullie inhoudt.
- Organiseer een give-away op Instagram. Instagram gebruikers doen tegenwoordig meer dan ooit mee aan promoties. Een give-away kost je relatief weinig en kan snel, makkelijk en effectief zijn.
- Verwijs-een-vriend campagne. Speel in op de sociale kant van de singles. Zodra iemand de wervingslink deelt, kunnen ze bijvoorbeeld een kortingscode krijgen. Mond-op-mond reclame werkt nog altijd het beste!
Aan de slag met jouw bedrijf voor alle singles!
Genoeg ideeën en relevantie! Denk goed na over wat je wilt bereiken op deze dag en bereik dit vervolgens mede door originele marketingacties.
Geen idee waar je moet beginnen? Geef ons eens een belletje en we bespreken graag de mogelijkheden met je!