11 januari 2020 WEBSTRIJD

Starten met online adverteren

In deze blogs 6 tips voor een startende ondernemer. 

Waarschijnlijk heb jij je bedrijf aardig op orde. Je hebt een trouwe klantenkring en bent op zoek naar meer. Om precies te zijn, meer klanten. Dan ben je bij de zoekmachine van Google aan het goede adres. Elke seconde worden hier meer dan 40.000 zoekopdrachten uitgevoerd.

1. Hoe kom je erachter of de jouw klanten ook daadwerkelijk zoeken op Google of welke zoektermen zij gebruiken?

Maak een lijst met zoekwoorden waarop jij graag gevonden wilt worden en voer deze woorden in bij de Zoekwoordplanner. Heb jij een schoenenwinkel vul dan bijvoorbeeld in: schoenen kopen, schoenen nike kopen, sportschoenen nike, sandalen kopen etc. De Zoekwoordplanner geeft aan hoeveel zoekopdrachten er zijn naar het woord per maand, of er veel concurrentie op het zoekwoord is en wat je het best kunt bieden om bovenaan de pagina te verschijnen.

2. Zorg dat alle conversies goed worden doorgemeten.

Om goed te kunnen adverteren is het noodzakelijk om conversies in te stellen. Een conversie kan van alles zijn, een email inschrijving, een ingevuld contactformulier of een aankoop. Door deze conversies in te stellen geef je het Google algoritme input om op te sturen. Het algoritme gaat dat voor jou proberen zoveel mogelijk conversies binnen te halen.

3. Hoe werkt de Google zoekmachine eigenlijk?

Bij Google maak je een account aan via de volgende link. In het account voer je in: de zoekwoorden, de advertenties + landingspagina’s en de targeting. 

Je kunt hier de zoekwoorden uit de Zoekwoordplanner invoeren en vervolgens de advertenties maken. Maak advertentieteksten die de klant aanspreekt en laat de teksten veel van elkaar verschillen om te testen wat beter werkt. Bijvoorbeeld: Op zoek naar Nike schoenen?, Vandaag besteld, morgen in huis, alleen vandaag 20% korting, gratis retourneren. Laat de klanten nadat ze op de advertentie hebben geklikt ook landen op een pagina met alleen maar Nike schoenen. Zij zijn immers niet op zoek naar Adidas schoenen.

De targeting kan op verschillende mogelijkheden:

  • Websitebezoekers: mensen die al eerder je website hebben bezocht
  • Vergelijkbaar met websitebezoekers: mensen die dezelfde eigenschappen hebben als mensen die jouw website al een keer hebben bezocht.
  • In-market audience
  • Affinity audiences

4. Hoeveel budget moet ik inzetten?

Denk van te voor na over wat je wilt uitgeven en wat je hiervoor terug wilt krijgen. Wil je bijvoorbeeld voor elke euro die je uitgeeft aan Google Ads €10 terugkrijgen dan kan je dit instellen in het algoritme. Daarnaast kun je per dag een maximaal budget aangeven.

5. Zorg voor een goede flow van zoekwoord tot landingspagina

Zorg er altijd voor dat het zoekwoord aansluit op de advertentie en de landingspagina. Je wilt dus niet dan mensen zoeken op Nike schoenen dan een advertentie van Puma krijgen te zien. Bekijk ook goed hoe mensen zich bewegen over de website. Waar haken mensen af?

6. Blijf altijd optimaliseren

Zorg dat je vooral de eerste week elke dag kijkt hoe het gaat met de campagnes. Let hierbij op de kosten en de opbrengsten. Kijk welke advertenties wel goed werken en vervang degene die niet goed werken. Kijk welke zoekwoorden het best presteren en pas de biedingen aan. Check welke doelgroepen het goed doen en op welke tijdstip van de dag of dag van de week?

Dit is in een notendop het stappenplan om op Google te adverteren. Het is vrij complex en een uitdaging om het uit te leggen in een blog. Mocht je hulp nodig bij het opzetten of optimaliseren? Dan kun je altijd mailen naar info@webstrijd.nl.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *