AI gebruiken voor je marketingcampagnes

28 juni 2023 Iselle van Ginkel

AI gebruiken voor je marketingcampagnes

by Lenya Nori

Iedereen heeft wel gehoord van het fenomeen AI (artificial intelligence). Veel bedrijven en organisaties halen hier hun voordeel uit door gebruik te maken van de verschillende AI-tools. AI kan je niet alleen gebruiken om je actuele bronnen mee te vinden, maar ook om de marketing van je webshop of bedrijf op te zetten. Wat kan je er nou allemaal mee? Lees in dit artikel hieronder meer.

Social posts, advertenties en webcopy schrijven. 

Goede, overtuigende teksten zijn onmisbaar voor de promotie van je webwinkel of bedrijf. Het kan echter lastig zijn om regelmatig dergelijke teksten te schrijven. Het zal je verbazen hoe goed AI-tools zijn in het assisteren bij het creëren van wervende teksten. ChatGPT kan dus gebruikt worden om een stuk voor je website, e-mail of blogpost te schrijven, maar ook om originele ideeën te genereren voor je marketingcampagne.

Door bijvoorbeeld ChatGPT een opdracht te geven zoals “schrijf een LinkedIn-post over de voordelen van onze producten: duurzaam, geschikt voor alle leeftijden ”, kan het een tekst genereren die nog nooit eerder is geschreven. Hoe gedetailleerder de opdracht, des te beter de tekst wordt. 

Let wel op: niet alle teksten zijn goed te gebruiken, maar deze kan je uiteraard naar eigen smaak aanpassen.

Optimale ervaring testen door middel van A/B-testen

Om zo hoog mogelijke omzet te draaien is het belangrijk dat je bezoeker een fijne ervaring krijgt op je website. Met A/B-testen kun je de website zo aanpassen dat die je klanten optimaal aanspreekt. Bij het testen krijgt men meestal de ene helft van de bezoekers variant A te zien en de andere helft variant B. AI kan helpen om veel meer variabelen tegelijk te testen, zodat je snel een veel nauwkeuriger beeld krijgt van de optimale klantreis.

Verschillende onderdelen van je website kunnen gecombineerd worden met allerlei gegevens van je bezoekers, denk hierbij aan gebruikte apparaten, locatie, tijdstippen en zelfs het seizoen. 

Zo kan je er bijvoorbeeld achter komen dat Android-gebruikers gemiddeld vaker direct naar de speciale aanbiedingen gaan in tegenstelling tot IOS-gebruikers. Of dat bezoekers bij slecht weer langer op je site blijven hangen. 

Betere service aanbieden door middel van Chatbots

Klantenservice is een essentieel onderdeel van marketing, en AI heeft ook hier zijn stempel gedrukt. Chatbots, aangedreven door AI, kunnen 24/7 beschikbaar zijn om vragen van de klant te beantwoorden en problemen op te lossen. Deze chatbots maken gebruik van natuurlijke taalverwerking om mensachtige interacties mogelijk te maken en klanten een fijne ervaring te bieden. Ze kunnen ook klantgegevens verzamelen en analyseren om waardevolle inzichten te bieden aan marketeers en om bedrijven te helpen bij het begrijpen van de behoeften en voorkeuren van hun klanten. 

, , , , ,