TikTok is snel gegroeid tot een van de grootste social media kanalen in de wereld, met maar liefst 4 miljoen Nederlandse gebruikers. Deze social media app staat bekend om zijn korte virale dans-, acteer- en zangfilmpjes door de jonge (en wat oudere) gebruikers op dit platform. Maar dat is niet het enige waar de beroemde app voor wordt gebruikt. Veel bedrijven gebruiken de app om hun producten te adverteren en hun doelgroepen te bereiken. Maar hoe werkt adverteren op TikTok en wat is de beste manier om dit te doen?
TikTok Advertenties
Adverteren via TikTok is een goede manier om de betrokkenheid van het publiek met jouw product te vergroten. Je kunt je advertenties inzetten voor meer naamsbekendheid, bereik, websiteverkeer en conversies. Bovendien is adverteren op TikTok vrijwel recent, dat betekent dat er weinig concurrentie is (concurrentie percentage in Nederland ligt onder de 4%).
Uit onderzoek gepresenteerd door Frankwatching blijkt dat 70 procent van de Nederlandse gebruikers in de 18-35 leeftijdsgroep zit, 20 procent zit in de 35+ en maar liefst 10 procent is jonger dan 18 jaar. Volgens de actuele statistieken stijgt het aantal 40-plussers dat gebruikmaakt van de app. Hierdoor wordt het gebruik van TikTok advertenties steeds relevanter voor bedrijven met een wat oudere doelgroepen.
Wat voor advertenties kan je inzetten op TikTok?
- In-Feed Video: Dit zijn ads die op je tijdlijn verschijnen (ook wel de ‘for you’ pagina genoemd). Deze videos lijken op organische TikToks, echter verschijnt er onder het video een doorklik knopje dat gebruikers naar je website leidt.
- Tegel Ervaring: Dit is te vergelijken met de functie van In-Feed Video’s, echter richten deze ads zich op het uitlichten van meerdere producten. Er verschijnen tegels onder aan de ad waar je verschillende soorten producten in kunt zetten die naar je website leiden.
- Merk overname: Deze ads worden als eerst gepresenteerd wanneer iemand TikTok opent. Dit kan een GIF of een video van 3-5 seconden zijn die naar je website leidt. Deze ads kun je niet overslaan.
- Top-view: Vergelijkbaar met de merk overname verschijnt deze ads wanneer de app geopend wordt. Het verschil zit er in dat je langere video’s kunt plaatsen waardoor het organisch aanvoelt.
Goed om te weten: beste manier om TikTok in te zetten voor jouw bedrijf
Anders dan Instagram en Facebook, is het belangrijk om te onthouden dat branding video’s niet effectief zijn als het om TikTok advertenties gaat. In andere woorden, het is belangrijk dat jouw TikTok advertenties organisch aanvoelen en niet ‘gemaakt’. Dus wees je bewust van de gebruikerscultuur van TikTok bij het maken van je advertenties.
Start met advertenties draaien op TikTok
Kortom: er zijn heel veel mogelijkheden om als merk jouw doelgroep te bereiken via TikTok. Overweeg jij om advertenties te draaien via TikTok of twijfel je over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Aarzel niet en neem contact met ons op, wij helpen je graag hierbij.