De gemiddelde CTR per kanaal

8 februari 2023
8 februari 2023 Lisa Vonk

De gemiddelde CTR per kanaal

Wat is een goede CTR op LinkedIn? Wat is een gemiddelde CTR binnen de Google zoekresultaten? Wat is een goede CTR binnen Facebook of Instagram? Dit soort vragen krijgen wij geregeld vanuit onze klanten gesteld. Het verschilt natuurlijk per branche, maar er zijn gelukkig wel wat cijfers over bekend. Tijd om ze op een rijtje te zetten! Lees meer over gemiddelde CTR’s in dit artikel.

CTR staat voor Click Through Rate

CTR: wat is dat nou eigenlijk? CTR staat voor Click Through Rate, ofwel het doorklikpercentage. Binnen advertenties of zoekresultaten gaat het dan dus over het percentage dat mensen doorklikken op een advertentie of zoekresultaat.

CTR van Google organische zoekresultaten

Een onderzoek gepubliceerd op Frankwatching laat direct drie opvallende dingen zien over de CTR op Google:

  • Een organisch resultaat op nummer-1 geeft op desktop een hogere CTR dan op mobiel.
  • Mobiele bezoekers reageren juist beter op positie 2 en 3; deze hebben hier een hogere CTR. Vanaf positie 4 is het allemaal vergelijkbaar.
  • De CTR binnen positie 1 en 2 geeft op desktop een enorm verschil. Op desktop wordt er heel veel op positie 1 geklikt (28,84%) en een heel stuk minder op positie 2 (14,68%).

CTR op desktop en mobiel

Met name op nieuwswebsites is de CTR op positie 1 enorm hoog: 43,59%. Waarschijnlijk omdat hier weinig tot geen advertenties over te zien zijn.

Hieronder vind je een tabel van andere branches.

De CTR verschilt op mobiel niet zoveel van deze tabel. Enkel op nieuwssites is de CTR van positie 1 erg verschillend, namelijk 33,21% (ipv die 43,59%).

Gemiddelde CTR van Google Ads

Dit onderzoek wijst uit dat de gemiddelde CTR voor Google Ads 3,17% in het zoeknetwerk is. De gemiddelde CTR in het Display netwerk staat op 0,46%. Toch zijn dit lastige cijfers, omdat het heel sterk kan variëren per sector.

De branche met de hoogste CTR is de datingindustrie (6,05%). De branche met de laagste CTR blijkt de technologie industrie te zijn met 2.09%.

Volgens Omroep Brabant zegt Google dat de gemiddelde CTR in Google Ads (zoeknetwerk) rond de 2% ligt. Alles hierboven is dus een goede CTR-score. Display netwerk scoort gemiddeld tussen de 0,08%-0,1% CTR. Als jouw Display banner hier dus boven scoort, ben je heel goed bezig!

Binnen advertenties is het heel belangrijk om de targeting goed in te stellen. Met hagel schieten heeft geen zin en een negatief effect op jouw CTR.

Gemiddelde CTR van Facebook / Instagram Ads

De gemiddelde CTR op Facebook / Instagram Ads ligt op een kleine 2%. Iets lager (tussen 1 en 2) is ook nog normaal, maar wanneer jouw advertentie onder de 1% scoort kun je de advertentie beter herbeoordelen. 

Gemiddelde CTR van LinkedIn Ads

De gemiddelde CTR op LinkedIn ligt een stuk lager dan op de andere kanalen. Extra opletten dus op jouw targeting en de relevantie van jouw advertentie voor de getargete doelgroep. Onderzoek wijst uit dat de gemiddelde CTR op LinkedIn tussen de 0,35% en 0,65% ligt. Hierbij gaat het dan over een image ad.

Meer vragen over Click Through Rates?

Neem dan contact met ons op!

, ,