Best moeilijk: de juiste doelgroep vinden die jouw advertenties waarschijnlijk gaan aanspreken. Welke mensen moeten jouw advertenties tegenkomen? Facebook zegt je advertentie automatisch weer te geven aan de doelgroep die waarschijnlijk actie gaat ondernemen. Dat is al fijn, maar nog niet zo specifiek. Gelukkig kun je het zelf wat specifieker maken door een targeting te kiezen. Wil je weten hoe dit precies werkt? Lees dan snel verder!
Bereik de doelgroep die je wilt bereiken met de juiste targeting
Je kunt op verschillende manieren de gewenste doelgroep targeten. Je kunt:
- Targeten op basis van categorieën of interesses, zoals leeftijd en locatie.
Op deze manier kun je door een paar factoren door te geven een ideale groep samenstellen. Wil je mensen bereiken met een interesse in kleding? Betrokken kopers? Ouders van peuters? Op basis van interesses en demografische gegevens stel je jouw gewenste klanten zo samen.
- Opnieuw in contact komen met jouw doelgroep door retargeting.
Hiervoor maak je binnen het doelgroepbeheer van Facebook een aangepaste doelgroep aan. Je kunt mensen retargeten die eerder op jouw website zijn geweest of die bijvoorbeeld betrokkenheid hebben getoond op jouw social pagina’s. Ook kun je zelf een klantenlijst uploaden, waarbij Facebook bijvoorbeeld e-mailadressen matchen aan profielen. Handig!
- Mensen targeten die sterk lijken op jouw huidige klanten.
Van bovenstaande aangepaste doelgroepen kun je ook een vergelijkbare doelgroep aanmaken. Zo zoekt Facebook mensen die sterk lijken en dus vergelijkbaar zijn met jouw huidige aangepaste doelgroep.
Tips van Facebook om jouw doelgroep goed te bereiken
- Denk na over hoe jouw klanten overeenkomen, zoals demografische gegevens of interesses. Bouw op basis van deze kenmerken jouw doelgroep op.
- Een advertentie presteert het best met een doelgroepgrootte tussen de 2 en 10 miljoen mensen. Dit geldt voor de doelgroepen die zijn getarget op basis van categorieën.
- Voor een klantenlijst geldt: hoe meer gegevens, hoe nauwkeuriger de matching wordt. De belangrijkste identificeerders zijn: e-mailadres, telefoonnummer en voornaam+achternaam.
Zelf aan de slag of contact met WEBSTRIJD opnemen
Via deze site leer je meer over het aanmaken en inzetten van doelgroepen binnen Facebook. Je kunt ook contact met ons opnemen. Wij pakken jouw social ads graag voor je op!