SEO-rankingsfactoren: dit zijn er géén!

15 december 2022
15 december 2022 Lisa Vonk

SEO-rankingsfactoren: dit zijn er géén!

Je moet dit doen om je SEO te verbeteren.. Je moet dat doen om je SEO te verbeteren. Wij zien soms door de bomen het bos niet meer, dus kunnen ons voorstellen dat jij al helemaal de weg kwijt bent. In dit artikel vind je 5 zaken die in ieder geval niet waar zijn als SEO-rankingsfactor. Kun je weer wat dingen van je lijstje strepen..

SEO-rankingsfactoren

#1 Zoekwoorden moeten precies overeenkomen = niet waar

Eerder was het belangrijk dat jouw zoektermen precies overeenkwamen met de zoekopdracht van de gebruiker. Dit is gelukkig tegenwoordig niet meer het geval. Google gebruikt tools, zoals Rankbrain, die slim genoeg zijn om zoekwoordonderwerpen aan elkaar te linken. Zo snapt Google dat wanneer jij het over koffiemachines hebt op jouw website, je ook relevant bent voor een zoeker op een koffieapparaat. Is dat even handig!

#2 Meta descriptions zijn het belangrijkst voor SEO = niet waar

Een meta description legt de inhoud van een webpagina uit. Deze omschrijvingen zijn zichtbaar in een Google zoekresultaat, dus je zou denken dat dit heel belangrijk is wanneer Google jouw website rankt op basis van zoekwoorden. Google gaf echter in 2009 (ja, lang geleden alweer) dat de meta descriptions niet van belang zijn in de zoekresultaten.

Toch zijn meta descriptions wel belangrijk en kunnen van invloed zijn op je SEO. Met een meta description kun je namelijk een zoeker overhalen om op jouw zoekresultaat, ofwel jouw website te klikken. En dit werkt weer positief mee voor de CTR. Andere zoekmachines zoals Microsoft (Bing), hebben klikfrequentie wel als rankingsfactor ingesteld. Google is hier onduidelijk over, maar het is hoe dan ook fijn wanneer (een relevant) iemand op jouw website klikt, toch?

#3 Je moet je site indienen bij Google om mee te doen = niet waar

Google kan jouw (nieuwe) website bekijken, ook al dien je deze niet in bij Google. Crawlers zullen de website sowieso vinden en deze indexeren. Is dat even makkelijk.

#4 Hoe meer pagina’s met tekst ik heb, hoe beter mijn SEO is = niet waar

Kwaliteit boven kwantiteit. Het is niet voldoende om enkel veel content te maken. Het moet ook relevant zijn. Zo werkt het ook niet om een relevant zoekwoord 10x achter elkaar te herhalen. Google is slimmer dan dat. 

Niet alles wordt geïndexeerd wat je publiceert. Daarnaast worden sommige geïndexeerde pagina’s weer weggehaald uit de index van Google. Wanneer deze pagina’s bijvoorbeeld veel overeenkomen met al eerder geïndexeerde pagina’s.

Zorg er dus voornamelijk voor dat jouw content kwalitatief sterk en uniek is. Het is de bedoeling om de zoeker verder te helpen.

#5 Hoe meer linkjes, hoe beter mijn SEO is = niet waar

Het opbouwen van een linkprofiel is belangrijk, maar een goede link is belangrijker dan de hoeveelheid van de links. Vroeger verzamelden we als een gek linkjes, van startpagina’s tot linkpartners. Deze zijn vaak niet relevant voor de inhoud van jouw website. Spoor daarom dode of niet nuttige backlinks op en pas deze aan in links naar relevante webpagina’s. Linkbuilding is namelijk een zeer belangrijke rankingsfactor, dus ga er vooral mee aan de slag. Onthoud alleen dat net zoals bij de content kwaliteit boven kwantiteit gaat.

Aan de slag met jouw SEO!

Wij zijn zelf gespecialiseerd in online advertising en niet in SEO. Gelukkig hebben we wel goede SEO-partners in ons netwerk zitten, zoals De SEO Studio. We kennen, zoals je leest, wel de basis van SEO, dus kunnen je hier ook zeker in advies voorzien.

Wil je snel bovenaan de zoekresultaten verschijnen? Dat is niet direct mogelijk met SEO. Wel met SEA of social advertising. En daar kunnen wij je wel goed bij helpen. Geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op, zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken!

, , ,