YouTube Adverteren: Wat houdt Het In En Wat Zijn De Voordelen?

17 februari 2022
17 februari 2022 Ines Ortet

YouTube Adverteren: Wat houdt Het In En Wat Zijn De Voordelen?

Iedereen weet het: YouTube is hot, met wereldwijd meer dan 4 miljard videoweergaven per dag. In ons eigen kikkerlandje trekt YouTube ongeveer 9 miljoen gebruikers. Grote kans dus dat je daar jouw doelgroep bereikt, tegen de prijs die je zelf bepaalt. Video beeldmateriaal speelt een steeds grotere rol in het succesvol promoten van producten. Op social media, maar ook daarbuiten is dat veelvuldig terug te zien. Maar wat houdt adverteren op YouTube in en welke voordelen levert het op?

Adverteren op YouTube doe je door via Google Ads een videocampagne aan te maken. Weet je niet hoe? Neem dan contact met ons op.

Bij het aanmaken van de campagne heb je de keuze uit drie soorten advertenties:

  • InStream advertenties:

Op YouTube is InStream de populairste vorm van adverteren. Het zijn de advertenties die afspelen voor, tijdens of na een video die jouw doelgroep bekijkt. Met InStream advertenties die kunnen worden overgeslagen heeft jouw doelgroep de mogelijkheid om jouw advertentie na vijf seconden over te slaan. Ook InStream advertenties die niet kunnen worden overgeslagen zijn een optie, waardoor jouw doelgroep de gehele advertentie ziet. Je betaalt alleen wanneer er minimaal 30 seconden van de jouw video-advertentie is bekeken. Als jouw advertentie korter is dan 30 seconden, dan betaal je wanneer deze volledig is bekeken.

  • Discovery advertenties:

Wanneer je kiest voor Discovery laat je jouw advertenties zien op de YouTube homepage of wanneer mensen zoeken naar video’s op YouTube. Je gebruikt Discovery dus om jouw video-advertentie te promoten op plaatsen waar jouw doelgroep nog aan het zoeken is. Dit kan zijn:

  • Tussen gerelateerde YouTube-video’s
  • Als zoekresultaat op YouTube;
  • Op de mobiele website;
  • De YouTube app

Op deze manier versterk jij de boodschap en naamsbekendheid van jouw merk of bedrijf. Deze advertentievorm herken je aan een miniatuurafbeelding uit je video en een korte tekst. Als mensen erop klikken wordt de gehele video afgespeeld. Dit is het moment wanneer je betaalt voor jouw advertentie.

  • Bumper advertenties:

Tenslotte kan je nog kiezen voor bumperadvertenties. Dit zijn korte advertenties die altijd voor een video te zien zijn. Hiermee bereik je een grotere doelgroep en vergroot je de bekendheid van jouw bedrijf of merk met een korte, makkelijk te onthouden boodschap. Deze advertenties duren maximaal 6 seconden en kan jouw doelgroep niet overslaan. Vooral op smartphones trekken deze advertenties de aandacht. Je betaalt voor bumperadvertenties op basis van het aantal vertoningen.

 

Hoe kies je de juiste doelgroep? 

Jij kiest waar jouw advertenties op YouTube worden weergeven door een doelgroep te selecteren met specifieke targetingopties. Selecteer op demografie, interesses en locaties, maar ook op onderwerpen en zoekwoorden. Daarnaast kan je ook targeten op mensen die jouw YouTube kanaal of een van je video’s al eens hebben bekeken. Dit heet remarketing.

Wanneer je een doelgroep target die erg geïnteresseerd is in jouw merk of bedrijf, is de kans groter dat er ook interactie plaatsvindt met jouw advertentie. Dit kan weer leiden tot een aankoop of een ander doel dat je uiteindelijk voor ogen hebt.

 

De belangrijkste voordelen van het adverteren op YouTube:

  • Contact met jouw doelgroep: 

Met video-advertenties leg je op een unieke en boeiende manier contact met potentiële klanten. Kies voor een persoonlijke benadering, deel kennis met de doelgroep of richt de camera op jezelf en leg uit aan je doelgroep waarom ze voor jou moeten kiezen.

  • Bereik de juiste doelgroep:

Het tweede voordeel is dat je precies de juiste doelgroep bereikt. Dit is mogelijk op basis van je eigen campagne instellingen. Zo bereik je de doelgroep beter op basis van onderwerpen, zoekwoorden of demografie.

  • Het meten van je succes:

Aan de hand van Google Ads kun je uitzoeken of je de juiste doelgroep bereikt met de campagne instellingen. Hier kun je de weergaven, bereik, CTR, kosten, budget en nog veel meer bijhouden. Hierbij is het ook erg interessant om te zien hoelang mensen naar de advertenties kijken. Zo ontdek je op welk punt kijkers geïnteresseerd zijn of juist afhaken.

  • Het is goedkoper dan radio en TV:

Je bereikt niet alleen een meer specifieke doelgroep, ook liggen de kosten voor het adverteren op YouTube veel lager in vergelijking met advertenties op radio en TV.

  • Je betaalt pas na de interactie: 

Omdat je zowel bij InStream als Discovery betaalt vanaf het moment dat er een interactie plaatsvindt, is het een win-winsituatie. De doelgroep ziet jouw video-advertentie wanneer ze geïnteresseerd zijn en door de targeting van de campagne wordt de advertentie bekeken door de juiste doelgroep.

, , ,