TikTok: For Business. Interessant Voor Jouw Bedrijf?

9 februari 2022
9 februari 2022 Lotte van Breda

TikTok: For Business. Interessant Voor Jouw Bedrijf?

Inmiddels zijn er al heel wat verschillende platformen waarop je kunt adverteren. Sinds januari 2022 is het ook mogelijk voor bedrijven en adverteerders in Nederland om advertenties te maken op het populaire social media kanaal: TikTok! Maar wat is TikTok nou eigenlijk, hoe adverteer je als bedrijf erop en voor welke doelgroep is het bedoeld? Lees het allemaal in deze blog!

Wat is TIkTok?

TikTok is een social media platform waar gebruikers video’s kunnen maken en zelf bewerken met verschillende effecten. Het gaat hierbij om korte video’s van 3 tot 60 seconden en kunnen door gebruikers van de app worden gedeeld, geliked en je kunt erop reageren. TikTok is één van de meest gebruikte apps ter wereld met meer dan 10 miljoen video’s per dag. Een serieus kanaal om mee te nemen in je online marketing strategie als jouw doelgroep actief is op dit platform! Nog geen account? Maak er hier direct één aan! 

 

Welke doelgroep zit er op TIkTok? 

Er zijn in Nederland al meer dan drie miljoen actieve gebruikers die gemiddeld 59 minuten per dag actief zijn op de app. 65% is vrouw en 35% man, waarvan: 

  • 10% jonger is dan 18 jaar
  • 50% is tussen de 18 en 24 jaar 
  • 20% is 25 t/m 34 jaar 
  • 20% bestaat uit 35-plussers 

Dus TikTok is zeker niet alleen maar interessant voor bedrijven die zich op jongeren richten, waardoor het voor steeds meer bedrijven ook interessant wordt om te overwegen of TikTok past binnen de online marketing strategie. 

 

Targeting van de doelgroep 

Je kunt erg specifiek, maar ook juist breed adverteren. Kies als bedrijf hierbij wat het beste bij jouw doelgroep past. Hieronder een overzicht van de mogelijkheden die TikTok op dit moment biedt:

  • Custom audience (lijst met emailadressen uploaden, video views, website bezoekers)
  • Lookalike doelgroepen (mensen die lijken op je website bezoekers)
  • Targeting op interesse 
  • Mensen die bepaalde video’s in bepaalde categorieën hebben bekeken
  • Demografie (leeftijd, woonplaats, geslacht) 

 

Wat voor content plaats je op TikTok?

TikTok is een content platform waar je met spontane en grappige video’s jouw doelgroep kan bereiken. Om je verhaal te vertellen en een andere kant van je bedrijf te laten zien. Daarom is het heel belangrijk dat wanneer je adverteert op TikTok, je ook écht TikToks maakt en geen ads. Dit wordt namelijk vaak als ergernis ervaren bij de overige content die een hoge amusementswaarde heeft. Durf je bedrijf op een creatieve manier te laten zien en zorg dat je in de eerste seconden opvalt bij je doelgroep. Het motto van TikTok: 

“Don’t make ads. Make TikToks.”

“Don’t make ads. Make a new trend.”

“Don’t make ads. Make connection.”

 

Welke soorten advertentiemogelijkheden zijn er? 

TikTok biedt verschillende mogelijkheden aan om te adverteren. Hieronder zullen we deze kort toelichten per advertentiemogelijkheid:

  • In-Feed Video 

In-Feed Video’s zijn advertenties die voorbij komen op je tijdlijn. Ook wel de ‘For You Page’ genoemd. Dit is de meest gebruikte advertentievorm op TikTok. Ze lijken namelijk het meest op gewone TikToks. Het enige verschil is dat je een doorklik button naar je website, app of social kanaal kunt toevoegen. Daarnaast is het de goedkoopste manier van adverteren op TikTok vergeleken met de andere mogelijkheden.

  • Tile Experiences 

Tile Experiences zijn een soort In-Feed Video’s, maar dan speciaal gericht op het uitlichten van meerdere producten. ZO verschijnen er onderaan je video extra tegels waar je producten in kunt hangen, die weer doorlinken naar je website. Zo kun je net wat meer product in detail laten zien, dan alleen in een TikTok-video. 

  • Brand Takeover

Met een Brand Takeover trek je gelijk de aandacht. Deze komt namelijk als eerste tevoorschijn wanneer iemand de app opent. Dit kan een gifje of een video van 3 à 5 seconden zijn, die door linkt naar je website. Dit is een ad die je niet kunt overslaan. Adverteren met een Brand Takeover is exclusief per categorie (branche). Dit betekent dat maar één merk een bepaalde categorie voor 24 uur kan overnemen. Gedurende die 24 uur heb je dus geen concurrentie.

  • TopView

Een TopView lijkt op een Brand Takeover. Ook deze verschijnt gelijk als je de app opent. Het grote verschil is dat een TopView eruit ziet als een In-Feed Video. Daarnaast kun je langere video’s plaatsen dan wanneer je voor een Brand Takeover kiest. Hierdoor voelt het meer als een echte TikTok dan een advertentie.

 

Welke campagne doelstellingen heb je op TikTok? 

De doelstellingen op TikTok zijn ongeveer gelijk aan degene die de meeste bedrijven gebruiken bij andere social media platformen, namelijk:

  • Bereik
  • Website verkeer
  • App installaties
  • Video views 
  • Conversies 

 

Hoe meet ik de resultaten van de TikTok ads? 

Wanneer je TikTok ads wilt draaien wil je natuurlijk ook weten wat het uiteindelijk voor resultaten met zich meegebracht heeft. Net zoals bijvoorbeeld Facebook heeft TikTok ook een pixel om op je website te plaatsen. Hiermee kun je custom doelgroepen creëren en bereiken. Ook kun je conversies meten zoals downloads, contact opnames, aanmeldingen, etc. Dit geeft veel handige inzichten waardoor je campagnes nog beter kunnen gaan presteren.

Ben je enthousiast geworden en wil je gelijk beginnen? Neem dan contact met ons op en we kijken samen naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf!

 

, ,