Wel eens nagedacht over welk pad jouw klanten bewandelen?

10 november 2021 Iselle van Ginkel

Wel eens nagedacht over welk pad jouw klanten bewandelen?

We zien het nog veel gebeuren: klanten die alleen maar de focus willen op verkopen. Wat kost het en wat levert het op?

Vaak wordt vergeten dat er nog heel wat stappen vooraf gaan aan een verkoop. Mensen willen namelijk eerst jouw bedrijf leren kennen en kunnen vertrouwen voordat ze een aankoop doen. Vergeet niet: veel aankopen worden gedaan met gevoel, niet met verstand.

In deze blog geef ik je tips hoe je zo goed mogelijk jouw online marketing campagnes kunt laten aansluiten op het pad van de klanten.

Maar waarom slaan we de introductie naar klanten vaak over in het pad van de klant?

De focus, vooral bij online marketing, ligt vaak op wat zijn de kosten en hoeveel euro krijg ik er direct voor terug. Dit zorgt ervoor dat je al snel een conversie campagne gaat draaien. In het begin zal dit ook wel werken want er zijn mensen die jou al kennen en er zullen aankopen komen uit deze campagne. 

Je zult zien dat na verloop van tijd de campagne minder gaat presteren en je op zoek moet naar nieuwe klanten. En hiervoor is een conversie campagne niet genoeg! 

Wanneer je met iemand een sales gesprek hebt ga je ook niet direct beginnen met de verkoop. Je begint met elkaar te leren kennen en te vertrouwen. Zo gaat het ook in de online marketing. 

Hoe kan ik mijzelf online introduceren?

Omdat je zelf vaak zo in je bedrijf zit en er alles van weet zou je nog wel eens kunnen vergeten dat andere mensen jou helemaal niet kennen! Begin daarom met een introductie campagne. 

Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld:

  • Een kort introductie filmpje van 15 – 20 seconden 
  • Een advertentie waarin jij duidelijk maakt wat jouw bedrijf doet.

Vergeet niet doelgroepen te maken van de mensen die de soft conversie van deze campagne hebben voltooid (bijvoorbeeld 75% van het filmpje hebben bekeken). Hiermee kun je de funnel verder bouwen.

Welke campagne volgt hierna?

Nee nog niet de conversie campagne. Je zou de mensen die interesse hebben getoond in de introductiecampagne een volgende campagne kunnen laten zien om ze uit te nodigen:

  • jouw Facebook of Instagram pagina te volgen
  • om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief
  • voor een gratis webinar
  • een brochure aan te vragen
  • een blog te lezen

Samenvattend:

  • Bepaal welk pad jouw klant kan gaan ‘lopen’
  • Vergeet je niet te introduceren
  • Teken de funnel uit en pas de campagnes hierop aan
  • Zorg dat elke campagne 1 duidelijk doel heeft, dus niet nieuwsbrief inschrijving én brochure aanvraag

Mocht je hier vragen over hebben? Dan kun je altijd contact met ons opnemen via de contactpagina.

, , ,