2 tips voor succesvolle Facebook en Instagram advertenties!

22 september 2021
22 september 2021 Lotte van Breda

2 tips voor succesvolle Facebook en Instagram advertenties!

Wil je het beste uit je Facebook/Instagram advertentie campagne behalen? Hier een aantal waardevolle tips voor je op een rijtje. Als je deze punten verwerkt bij de volgende keer adverteren op Facebook/Instagram dan is de kans op slagen alleen maar groter! 

 

1. 2 targeting manieren voor het kiezen van de juiste doelgroep

Doelgroep targeten via locatie met Facebook advertenties 

Wanneer je al vaker gebruik maakt van doelgroep onderzoeken in dan weet je waar jouw klanten vandaan komen. Met de Facebook Locatie targeting optie wordt het gemakkelijk deze personen te bereiken.

De locaties zijn gebaseerd op het signaal van een mobiel, ip adressen, inchecken of gps op dat moment. Dus wanneer je op vakantie bent zal Facebook dit ook weten en advertenties voor die regio tonen, gerelateerd aan jouw locatie op dat moment.

Met Facebook advertenties kan je dus gebruikers targeten op plaatsen, steden of specifieke straten. Je kan een fysiek adres invullen in het zoekveld en iedereen de advertentie tonen die zich in de buurt hiervan bevindt.

Als je doelgroep heel Nederland is maak dan groepen aan per provincie of beter nog per stad. Zo kun je namelijk gemakkelijker groepen uitsluiten. Dit gaat je veel geld besparen op ten duur. 

Je kan je advertentie tonen aan:

  • iedereen op deze locatie
  • iedereen die hier woont
  • gebruikers die hier recentelijk waren
  • gebruikers die hier op reis zijn?

 

 

Doelgroep targeten op gedrag met Facebook advertenties 

Facebook Business Manager biedt de mogelijkheid om jouw doelgroep met hele specifieke behoeftes te targeten.

Facebook Business Manager heeft veel verschillende categorieën en daaronder subcategorieën. Door goed in kaart te brengen wat jouw doelgroep interessant vindt, welke telefoon zij gebruiken of wat voor betaalmiddel zij gebruiken kan je gericht adverteren.

Maak hiermee verschillende kleine doelgroepen aan bijvoorbeeld: ondernemers die iPhones gebruiken, gamers die geïnteresseerd zijn in tablets of andere vergelijkbare doelgroepen. Door verschillende doelgroepen aan te maken kan je zien waar je de meeste conversie uithaalt. Levert een doelgroep uiteindelijk niks op sluit deze dan gelijk uit.

Zie jij de laatste tijd dat er minder verkeer naar je website komt? Ben je benieuwd hoe je de oorzaken kunt achterhalen? En wat je kunt doen om het websiteverkeer weer op het oude niveau te brengen en zelfs te laten groeien? Lees dan nu deze blog en begin gelijk!

 

2. Hoe geef je je advertentie vorm?

Afbeelding; Test altijd verschillende Facebook advertenties met verschillende foto’s om erachter te komen welke foto het beste werkt. De afbeelding heeft namelijk grote impact op hoe een ad presteert

Bedenk eens waarom mensen Facebook/Instagram hebben? Om te kijken naar het leven van andere mensen die zij volgen. Als je foto’s laat maken zorg je ervoor dat deze een kijkje geven hoe mensen eruit zien wanneer zij jouw product of dienst gebruiken, dat is waarom mensen op Facebook/Instagram zitten in eerste instantie.

 

Titel; Pak de aandacht van de gebruiker. Laat in 25 karakters weten waar de advertentie over gaat. Pakkende of grappige Facebook advertentie titels zullen veel sneller de aandacht trekken! 

 

Tekst; Laat in de tekst weten waar de promotie over gaat. Dit kan een hele lange tekst zijn of juist een hele korte, dit verschilt per doelgroep. Ook hier raden wij aan te testen met meerdere advertenties.

Verwerk USP’s in je advertentietekst. USP staat voor unique selling point. Een begrip uit de marketing dat gaat over wat jouw unieke eigenschappen zijn die waarde bieden voor de klant. Geen verzendkosten? Uitgebreid aanbod? Laat de potentiële klant weten waarom hij of zij bij jou moet zijn. Laat hier vooral zien waarin jij onderscheidend bent ten opzichte van je concurrenten.

 

Call to Action; Wist je dat de call-to-action buttons invloed hebben op de CTR? Plaats altijd een call to action om het voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. Anders weet de gebruiker niet wat je van hem verwacht en dat bedenken ze zelf ook niet.

De Call to Action button biedt ook potentiële klanten de mogelijkheid om actie te ondernemen. Wanneer je producten verkoopt is het belangrijk om dit aan te geven. Laat de mensen weten wat ze kunnen kopen. Voor service geldt hetzelfde, laat de mensen weten wat ze kunnen doen. Maak de vervolgstappen duidelijk. Voorbeelden van call to actions zijn: koop nu, bel ons vandaag nog, direct bestellen, bekijk ons assortiment, meld u aan of vraag een offerte aan.

 

URL; De pagina waar je advertentie naar verwijst is de bestemmingspagina. Bekijk en kies deze pagina zorgvuldig. Zorg er vervolgens voor dat de promoties of producten die in de advertentie staan ook duidelijk te vinden zijn op de pagina. Wanneer bezoekers niet te zien krijgen wat zij verwachten is de kans groot dat zij de pagina verlaten.

Nog geen Facebook Business Manager account? Maak hem dan nu hier aan.