Zie je door alle data de inzichten niet meer? Gebruik Google Data Studio

6 mei 2021
Posted in Google Tools
6 mei 2021 Iselle van Ginkel

Zie je door alle data de inzichten niet meer? Gebruik Google Data Studio

Weet jij hoeveel websitebezoekers er maandelijkse op jouw website komen? En waar die vandaan komen? En welke het beste converteren? De meeste mensen vinden het moeilijk om het overzicht te houden in de hoeveelheid data die wordt verzameld. Dit terwijl het juist zo handig is wanneer je de data op de juiste manier verzamelt en inzichtelijk maakt. Aan de hand hiervan kun je makkelijker beslissingen nemen die gebaseerd zijn op data en niet op een onderbuik gevoel.

Om onze klanten zo goed mogelijk inzicht te geven van de resultaten werken wij met Google Data Studio. In deze blog leg ik je uit wat het is en hoe je Google Data Studio kunt gebruiken om data inzichtelijke te krijgen. 

Wat is Google Data Studio?

Google Data Studio is een programma van Google waarin je makkelijk data inzichtelijk kunt krijgen. Niet alleen data van Google maar ook van Facebook, Instagram, LinkedIn en nog veel meer. Voor onze klanten maken we in maximaal de grootte van een a4 een overzicht van alle relevante data. Bedenk dus goed voor jezelf wat jij relevante data vindt. Al het andere laat je achterwege. 

Voordelen van Google Data Studio:

  • Het is gratis 
  • Alle data in een overzicht
  • De data die je ziet is altijd up-to-date
  • Je kunt koppelingen maken met eindeloos veel programma’s
  • Het is makkelijk om andere mensen toegang geven en draagvlak creëren binnen jouw organisatie

WEBSTRIJD_GoogleDataStudio

Hoe gebruik ik Google Data Studio?

In Google Data Studio kun je koppelingen maken met verschillende programma’s zoals Google Analytics, Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads en nog veel meer. Op deze manier heb je dus alle data bij elkaar en hoef je niet apart in elke tool te kijken naar de resultaten. Maar hoe start ik met het maken van zo een dashboard:

  • Bedenk van te voor welke gegevens je graag terugziet in het dashboard
  • Ga naar Google Data Studio via deze link
  • Klik op het vierkant om een leeg dashboard toe te voegen
  • Je krijgt direct de mogelijkheid om Google Analytics te koppelen aan het dashboard
  • Linksboven kun je jouw dashboard een nieuwe naam geven
  • Vervolgens kun je onder het kopjes invoegen (hier kun je allerlei verschillende grafieken en tabellen invoegen)

Hoe kan ik de inzichtelijke data vertalen naar concrete acties?

Door dezelfde data uit de verschillende tools te halen kun je makkelijk de data met elkaar vergelijken. Leg de focus op bepaalde kanalen. Bepaal voor jezelf een groeiplan. Stel doelen voor de komende 3 maanden. Bijvoorbeeld de conversieratio vanuit mobiel verhogen met 0,5%. Maak actiepunten hoe je dit kunt bereiken. Bekijk zo vaak je wilt het dashboard om te check of je nog steeds op de goede weg zit.

Heb je hulp nodig bij het inzichtelijk maken van data binnen jouw organisatie of bedrijf? Neem dan contact met ons op! Wil je zelf aan de slag? Klik dan op deze link.

, ,