Hotjar: een handige tool voor website optimalisatie!

9 april 2021 Lisa Vonk

Hotjar: een handige tool voor website optimalisatie!

Hotjar is een handige tool voor als je beter wilt begrijpen hoe jouw website bezoekers de website ervaren. Zonder dat je verdrinkt in alle data van allerlei tools, laat Hotjar je gemakkelijk zien wat je moet weten. Hotjar is een cruciaal hulpmiddel voor ons om onze en de website bezoekers van onze klanten te begrijpen en eventuele punten te identificeren waarop ze mogelijk vastlopen. Benieuwd naar wat het precies is, hoe je het gebruikt en installeert? Lees dan snel verder.

Wat is Hotjar?

Hotjar is een website analysetool waarmee je aan de hand van o.a. heatmaps en recordings inzicht krijgt in het online gedrag van jouw websitebezoekers. Kortgezegd: Hotjar helpt jou jouw website bezoekers beter begrijpen. Aan cijfers uit Google Analytics heb je natuurlijk al heel veel, maar hier kun je niet de emotie van een klant uithalen. Dat kun je met Hotjar wel. Hotjar biedt gratis heatmaps, recordings van sessies van gebruikers, inkomende feedback en surveys aan. Met deze producten kun je erachter komen hoe een website bezoekers zich voelt, hoe hij/zij zich over de site beweegt en waar hij/zij mogelijk vastloopt.

heatmap webstrijd

Hoe gebruik je Hotjar?

Allereerst moet je je aanmelden via www.hotjar.com. Je kunt gebruik maken van een gratis versie (deze biedt al veel aan!), maar ook van meer uitgebreide versies. We gaan er voor het gemak even uit dat je een gratis versie gaat gebruiken.

Wanneer je je (gratis) hebt aangemeld, moet je allereerst de trackingcode installeren. Hierover vind je onderaan dit artikel meer informatie. Wanneer deze code is geïnstalleerd, kan Hotjar starten met het tracken van het gedrag van de websitebezoekers. Je kunt dan inzichten verkrijgen via verschillende tools:

  • Heatmaps

Heatmaps van Hotjar helpen je meer inzicht krijgen in wat mensen doen op jouw website. Je ziet met heatmaps precies waar mensen op klikken en hoe ver ze scrollen. Heatmaps voegen eerst alle klikken, taps, muisbewegingen en scrolling samen waarna ze via een overzicht (zoals hieronder) laten zien wat mensen uitvoeren op jouw site.

hotjar heatmap

De gekleurde vlekken geven klikken, taps (met vinger) of muisbewegingen weer. Hoe roder en feller deze worden, hoe vaker hier op is geklikt. Zo zie je in een oogopslag welke buttons populair zijn en welke niet. Je kunt dit bekijken per apparaat. Zo zijn er verschillende heatmaps voor desktop, tablet en mobiele apparaten. Daarnaast kun je zien tot hoe ver er wordt gescrolld. Staat jouw winkelmand button dus bijvoorbeeld op een plek waar niemand meer terecht komt? Dan kun je daar conclusies uit trekken. Je ziet gemakkelijk of er elementen zorgen voor afleiding en of de gebruikers de gewenste acties uitvoeren.

  • Recordings

De naam zegt het al. Recordings zijn (anonieme) opnames van een gebruiker. Aan de hand van een video bekijk je een sessie vanuit de ogen van een gebruiker. Je ziet precies hoe ze door de website bewegen en waar ze uiteindelijk op afhaken.

hotjar opname

  • Incoming Feedback

Met deze tool geef je bezoekers de mogelijkheid om makkelijk feedback achter te laten. Dit gaat aan de hand van smileys en hoeven de bezoekers niet per se tekst bij achter te laten. Dit zorgt ervoor dat meer mensen dit invullen. Kom er dus gemakkelijk achter wat mensen juist wel en niet leuk vinden aan jouw website.

hotjar tool

  • Surveys

Met surveys ga je net een stapje verder dan de incoming feedback tool. Met deze tool kun je ook de beweegredenen achter een mening vinden. Met surveys kun je zelf vragen oprichten en deze op elke gewenste pagina van de site aan bezoekers  laten zien.

hotjar surveys

Hoe installeer je Hotjar?

Je kunt Hotjar op meerdere manieren installeren:

  1. Door de tracking code handmatig op iedere pagina (die je wilt analyseren) te plaatsen onder elke <head>-tag.
  2. Door middel van Google Tag Manager. Dit heeft onze voorkeur. Hierbij hoef je via Hotjar tegenwoordig alleen in te loggen bij het gewenste Google Tag Manager account, waarbij Hotjar de tag zelf aanmaakt.

Aan de slag met Hotjar

Klinkt dit allemaal wel aantrekkelijk en heb je zin om jouw website bezoekers beter te begrijpen? Leuk, veel succes! Mocht je hier nog vragen over of hulp nodig hebben, dan kun je ons gemakkelijk bereiken. De contactmogelijkheden vind je op onze contactpagina.

, ,